Oelegem_202111140_1

Volgende stap in verhoging bruggen Albertkanaal

De brug van Oelegem over het Albertkanaal is afgebroken. In Kuringen bij Hasselt werd ook de nieuwe stalen brug over het water naar haar plaats gebracht. “De bouw van deze bruggen kadert in de verdere uitbouw van het Albertkanaal als belangrijke transportader. In Vlaanderen wordt de doorvaarthoogte van 62 bruggen verhoogd naar 9,10 meter. Vanaf 2023 zullen de eerste schepen met vier lagen containers over het Albertkanaal kunnen varen. Vlaanderen investeerde 22 miljoen euro in deze twee nieuwe bruggen”, aldus Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters.

Het Albertkanaal is een transport-economische slagader, een cruciale hinterlandverbinding tussen de haven van Antwerpen, Limburg, de Antwerpse Kempen en de Luikse regio. Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare werken Lydia Peeters: “De scheepvaart kan een rol spelen in het ontwarren van onze mobiliteitsknoop. Over het Albertkanaal worden jaarlijks bijna 40 miljoen ton goederen vervoerd. Omgerekend is dat twee miljoen vrachtwagens per jaar of elke dag 8000 vrachtwagens minder op onze wegen. Zo kunnen we het wegennet ontlasten en zorgen we voor meer verkeersleefbaarheid.”

Intussen zijn 51 van de 62 bruggen al verhoogd en zijn 7 andere bruggen in uitvoeringsfase. In 2021 zullen de laatste brugprojecten worden aanbesteed en gegund. “Voor deze versnelling voorzien we 96 miljoen euro uit de relance ‘Vlaamse Veerkracht’. In 2023 zal het varen met vier lagen containers een feit zijn: een gunstig perspectief voor ondernemers en bevrachters.”

In juni is de nieuwe 1.000 ton stalen boogbrug stroomafwaarts naast de oude brug langs de Jozef Simonslaan in Oelegem bij Ranst gebouwd. Op deze manier kon de oude brug als omleidingsweg dienen tijdens de bouw van de nieuwe brug en bleef de onderbreking van de Jozef Simonslaan beperkt tot het strikte minimum. Sinds donderdag 28 oktober kan het verkeer over de nieuwe brug rijden. Daarna zijn de voorbereidingen gestart voor de afbraak van de oude brug. Zondag werd de brug geleidelijk afgebroken door het één voor één weghijsen en verwijderen van de losgemaakte betonbalken. Dit gebeurde met behulp van twee 500-tons telescopische kranen die elk aan een kant van de brug stonden. De uiteinden van de balken werden telkens verankerd aan deze kranen. Als de eerste balustradebalk volledig was losgemaakt van het resterende deel van de brug werd de balk opgetild, weggehesen en neergelaten in een ponton. Dit proces werd herhaald tot alle balken waren gedemonteerd. Voordeel bij deze manier van werken is dat er geen brokstukken in het kanaal vallen en een beperking van de geluidshinder.

“Ik ben bijzonder trots op het werfteam en de goede samenwerking tussen onze eigen medewerkers en de aannemer. De afbraakwerken verliepen erg vlot. De hele afbraakoperatie is in een 6-tal uur afgerond. Zondag om 12 uur kon iedereen weer naar huis”, vertelt Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg nv enthousiast. “De komende maanden worden ook de kades en jaagpaden onder de brug nog verder afgewerkt. De werken zullen tegen de zomervakantie van 2022 klaar zijn. De werken worden uitgevoerd door de VIA T Albert voor een totaal bedrag van 11 miljoen euro.”