De Franse producent van voorschriftvrije geneesmiddelen Cooper koopt Lashilé Beauty, dat voedingssupplementen maakt in de vorm van gummi’s. Het is de eerste overname sinds CVC en ondernemer Yvan Vindevogel aan boord kwamen als nieuwe aandeelhouders. De overname werd de voorbije dagen bezegeld. Het Franse Lashilé Beauty is goed voor 38 miljoen euro omzet, en de overnameprijs zou volgens goed ingelichte maar niet bevestigde bronnen schommelen rond de 100 miljoen euro.
Lashilé Beauty maakt voedingssupplementen (voor huidverzorging en afslanking, tegen haaruitval, detox) in de vorm van gummi’s. Gummi’s, vergelijkbaar met snoepjes, zijn de nieuwe trend als alternatief voor capsules. Ook de consumentenreus Unilever is in die niche actief sinds de overname van Olly in 2019.
Franse wereldspeler
Cooper, dat zijn producten over de hele wereld afzet (60 landen), krijgt ook een nieuwe CEO: de Vlaming Bart Meermans. Die werkte de voorbije tien jaar voor de consumentenmultinational Reckitt Benckiser. Eerder was hij aan de slag bij Procter & Gamble en Omega Pharma. Vindevogel is voortaan voorzitter van de Frans-Europese groep.
Cooper-Vemedia is, onder meer via overnames, uitgegroeid tot een Europese speler, met onder meer producten als Valdispert (tegen stress en slapeloosheid), Excilor (behandeling van schimmelnagels), Audispray (oorhygiëne), Oenobiol (huidverzorging), Baccide (ontsmettende handgels) en Cystiberry (tegen blaasonstekingen) in zijn portefeuille.