1 Els De Smet van Attentia.

Al gedacht aan uw werkbaarheidscheques?

LEUVEN/HALLE/TIENEN/AARSCHOT/DIEST - Tot einde 2021 kan u als werkgever een beroep doen op de werkbaarheidscheques om uw organisatie klaar te maken voor de nieuwe werkplek en werken aan het psychosociaal welbevinden van uw medewerkers.

”Door de coronapandemie staan bedrijven en organisaties voor organisatorische uitdagingen en uitdagingen op het vlak van het psychosociaal welzijn van de werknemers. Sommige bedrijven ervaren een hogere werkdruk, andere dienen in te perken, er is een grotere afstand tussen medewerkers, meer telewerk en een verhoogde nood aan ondersteuning om om te gaan met veranderingen en onzekerheid”, zegt Els De Smet, Service Delivery Manager Welzijn & Preventie KMO bij hr-dienstverlener Attentia.

Financieel duwtje in de rug

Al deze aanpassingen zorgen voor veel vragen. Hoe kunnen ondernemingen in deze sterk gewijzigde context de productie of dienstverlening verderzetten en tegelijk werknemers veilig, gezond en gemotiveerd aan het werk houden? Daarom bieden de werkbaarheidscheques een financieel duwtje in de rug voor de aanpak van deze uitdagingen. Daarbij is voldoende aandacht voor het psychisch welbevinden van de werknemers en de werkgevers noodzakelijk.

Nood aan begeleiding en ondersteuning

“Door de nieuwe context hebben bedrijven en organisaties vooral nood aan begeleiding en ondersteuning. Daarom kunnen de werkbaarheidscheques ook ingezet worden voor verbeteracties en opleiding en niet alleen voor het opzetten van scans en verbeterplannen”, zegt Els nog.

Voorwaarden 

De werkbaarheidscheques zijn een initiatief van het Vlaams Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO).
Eenmanszaken, kmo’s en grote ondernemingen, profit en social profit met exploitatiezetel in het Vlaams gewest,  komen in aanmerking. Financiering van maximum 10.000 euro per ondernemingsnummer. Steun van 60%, 40% zelf te financieren.