Electric van small

Mobia vraagt haalbaar scenario voor omschakeling naar elektrisch rijden

REGIO - Mobia, de koepelorganisatie van de federaties FEBIAC, Renta en TRAXIO, reageert op het plan van Vlaamse minister Lydia Peeters om vanaf 2027 de inschrijving van nieuwe auto’s op fossiele brandstoffen in Vlaanderen te verbieden.

Hoewel Mobia naar eigen zeggen elk initiatief ter bevordering van een CO2-gunstigere mobiliteit steunt, denkt de vereniging dat het tijdspad dat de minister voorlegt voor heel wat autogebruikers moeilijk haalbaar zal zijn. Vandaag is de gebruiker al verward en er moet gegarandeerd worden dat ook de elektrische mobiliteit haalbaar blijft voor alle lagen van de bevolking. Daarom dringt Mobia aan op een realistisch en gecoördineerd plan.

Het nieuwe voorstel van de minister creëert bijkomende onduidelijkheid en onzekerheid voor zowel bedrijven als particulieren. Het voorstel geldt immers enkel voor Vlaanderen en de agenda stemt niet overeen met die van de Europese Unie, die voorziet enkel nog de verkoop van wagens met 0 gram CO2 uitstoot toe te laten vanaf 2035. Bovendien is elk voertuig dat in de Europese Unie op de markt wordt gebracht, ongeacht de motor, door de EU gehomologeerd en kan het dus zonder beperkingen in elke lidstaat worden verkocht.

De automobielsector investeert vandaag al zwaar in de ontwikkeling van voertuigen die onze mobiliteit waarborgen met een steeds lagere CO2-uitstoot, alsook in de elektromobiliteit. Ook de overheden moeten garanderen dat de individuele mobiliteit gewaarborgd blijft in de toekomst.

Het minieme verschil van de aankoopprijzen tussen elektrische voertuigen en voertuigen met verbrandingsmotor tegen 2025, dient genuanceerd te worden. Voor bepaalde voertuigsegmenten klopt dit in functie van het gebruiksprofiel, maar niemand kan dit momenteel garanderen voor iedere automobilist, in elke situatie. Voor particulieren, voor wie de aankoopprijs een bepalende factor blijft, zal de extra investering voor een elektrische wagen (BEV) moeten opgevangen worden. Deze hogere prijs is nu nog voornamelijk te wijten aan de kosten van de grondstoffen voor de productie van batterijen en de kosten van onderzoek en ontwikkeling.

Gesteld dat er tegen 2027 voldoende beschikbaarheid is van elektrische wagens voor de volledige nieuwverkoopmarkt, dan stelt zich voor een volledig elektrische occasiemarkt in 2030 zeker wel een probleem. Er zijn (en zullen tegen 2030) te weinig elektrische wagens ingeschreven zijn om te kunnen voldoen aan de toekomstige vraag van de occasiemarkt in 2030. Bovendien zal de occasiemarkt volledig ontwricht worden en zullen wagens met een verbrandingsmotor enorm in waarde verliezen waardoor de maatschappelijke impact enorm zal zijn, vooral op de minder vermogenden.

Tot slot vraagt Mobia een volledige harmonisering tussen het Federale niveau en de gewesten waarbij de agenda wordt afgestemd op het Europese ritme. Er moet vermeden worden dat consumenten en bedrijven nog meer in onzekerheid worden gestort want dit is nefast voor zowel de aankoopbeslissing als voor de vergroening van het wagenpark.