Vlaams minister-president Jan Jambon was woensdagavond de ere-genodigde van een groot netwerkevent in het prestigieuze Atlantis Hotel op de zogenaamde Palm van Dubai. Een grote delegatie van Unizo, waarvan een 50 Limburgse ondernemers, is momenteel op bezoek in de regio om inspiratie op te doen en zakelijke contacten te leggen.
In zijn gelegenheidstoespraak zei Jambon onder de indruk te zijn van de daadkracht waarmee Dubai zich ontwikkelt. “En als ik bij de ontvangst door hun gemeentebestuur hoor wat men hier nog allemaal van plan is, openen er zich grote opportuniteiten voor Vlaamse ondernemers. Ik zie dagelijks dat er heel wat van onze kmo’s klaar zijn om een volgende stap te zetten en het pad van de verre export te gaan bewandelen. Wel, de kansen liggen hier voor het oprapen. Ik raad iedere ondernemer aan om de mogelijkheden te onderzoeken en zich daarbij door het FIT (Flanders Investement & Trade) te laten begeleiden.”
Hij nam vervolgens uitgebreid de tijd om te praten met de Limburgse delegatie van ondernemers, die op bezoek in de Verenigde Arabische Emiraten, de zakelijke opportuniteiten willen ontdekken. “De deelnemers aan deze ondernemersreis willen in de eerste plaats ideeën opdoen en hun netwerk uitbreiden”, zegt Geert Lambrechts, voorzitter van Unizo Limburg. “Iedereen pikt hier en daar enkele frisse ideeën op die toepasbaar zijn op hun eigen business. De mogelijkheden om als lokale Limburgse kmo hier in Dubai te gaan ondernemen, zijn zeker aanwezig. De drempel om het daadwerkelijk te doen, willen we met deze reis verlagen.”
Bart Lodewyckx, gedelegeerd bestuurder van Unizo Limburg, wijst eveneens op het goede voorbeeld dat inspirerend kan zijn voor kmo’s. “Als je ziet wat een geweldige transformatie Dubai de afgelopen tientallen jaren heeft doorgemaakt, kan je daar alleen maar bewondering voor hebben. De switch naar nieuwe economische sectoren, in een snelheid die ongezien is, geeft goesting aan de deelnemers van deze reis om zelf werk te maken van innovatie en van het lef om hun business iets groter te gaan aanpakken. Nog een les daarbij dat is dat de verpakking of het uiterlijke best mooi mag zijn, zoals de fenomenale gebouwen hier of de exclusieve paviljoenen op de Expo. Maar dat het toch vooral de inhoud is die telt. Wij Limburgers hebben mooie verhalen te vertellen, maar zijn we vaak nog te bescheiden om ze te delen en daar business uit te halen. Hier in Dubai hebben ze daar geen moeite mee: daar laten ze het uiterlijke in volle glorie aanschouwen. Kan je dat combineren met ambitie, vakmanschap en daadkracht, dan heb je de succesformule in handen.”