1

Shoppingcenter komt pandemie zonder al te grote kleerscheuren door

BRUSSEL - Shoppingcenter Docks Bruxsel heeft de pandemie zonder al te grote kleerscheuren doorstaan. Dat laat directeur Mathias Blot verstaan.

“99% van onze handelaars heeft de COVID-crisis overleefd en we kunnen de heropleving van hun activiteiten niet ontkennen”, zegt Blot. “Er zijn twee redenen voor onze veerkracht: solidariteit en verantwoordelijkheid. Ons team en onze handelaars bundelen hun krachten om een eersteklasse service te behouden, met oog voor de veiligheid van onze klanten. Tegelijkertijd hebben we onze huurprijs in volle crisis drastisch verlaagd om de kasmiddelen niet te veel te moeten aanspreken.”

Sectoren

De grote winnaar van de heropleving van de voorbije maanden is de textielsector. Ook de juwelenhandel en cosmetica hebben zich volgens de directie van Docks Bruxsel dan weer goed kunnen redden omdat mensen door het isolement en de beperkingen op uitgaan en vakanties zichzelf hebben verwend en verzorgd. Van hetzelfde laken een broek voor de sportsector. Heel wat mensen strikten tijdens de Covid-crisis de veters van hun sportschoenen. Ten slotte besteedden de Belgen de afgelopen periode behoorlijk wat geld aan technologie, telecommunicatie, huishoudtoestellen, decoratie en meubilering.

Horeca

Last but not least, de Food & Beverage sector, die noodgedwongen veel meer te lijden heeft gehad dan de rest, ondanks initiatieven als take away & delivery. Deze sector neemt langzaam maar zeker de draad weer op dankzij zijn nieuwe klantenbasis. De impact van het recente Covid Safe Ticket in die sector kan op dit ogenblik nog niet worden ingeschat.

Meer bezoekers

“We zijn blij dat het omzetcijfer van de meeste van onze handelaars hoger is dan in dezelfde periode in 2019, wat toen met 5,1 miljoen bezoekers al een uitzonderlijk jaar was”, besluit Peter Todd, oprichter en CEO van Portus Retail, mede-eigenaar van Docks Bruxsel. “Door de komst van niet minder dan 12 nieuwe merknamen op onze muren tijdens en na de gezondheidscrisis, maar ook en vooral door de toekomstige inhuldiging van het Lego Discovery Center, rekenen we redelijkerwijs op 5,5 miljoen bezoekers in 2021 en zelfs 6 miljoen tegen einde 2022.”

Nieuwe merken

Sinds maart 2020 heeft Docks Bruxsel overeenkomsten ondertekend met de volgende merken: Action, Belchicken, Black&White Burger, Courir, Dunkin Donuts, Go Fish, Hawaïan Poke Bowl, Lego Discovery Center, Lovisa, Macao Fashion, O’tacos en You Wok.