IMG_7178

Video. Wiels en Mosuse zetten Winkelhieren op muziek

AARSCHOT -  Het Winkelhierlied 'Goeiedag Dankuwel en Tot Ziens' is donderdag voorgesteld in schoenenzaak Bottine langs de Martelarenstraat in Aarschot. De melodie is van Miguel Wiels, Ronny Mosuse zorgt voor de zang. In Aarschot bracht zanger Andries Winderickx de song. 

Met de lancering van het Winkelhierlied zet Unizo Vlaams-Brabant & Brussel een nieuwe stap in haar Winkelhiercampagne, die een goeie 2 jaar geleden begon, om het belang van lokaal kopen voor onze economie en samenleving te benadrukken. Het lied geldt tegelijk als bedanking voor al die consumenten die de afgelopen periode trouw zijn blijven winkelhieren. “Tijdens de coronacrisis is pas echt duidelijk geworden hoe belangrijk onze lokale handelaars zijn. Veel consumenten hebben toen de reflex gehad om bewust lokaal te gaan kopen, ook online. Die goede gewoonte mogen we nu, na de lockdownperiodes, niet kwijtspelen”, aldus Elke Tielemans.

Andries Winderickx 

Het Winkelhierlied is van Miguel Wiels (melodie), Phile Bokken/Sonhouse (productie) en Ronny Mosuse (zang). Geen van de drie voornoemde muzikanten/producers was donderdag tijdens de Vlaams-Brabantse voorstelling op het appel in de Aarschotse schoenenzaak Bottine, wel het regionale talent Andries Winderickx. Winderickx bracht de Nederlandstalige song op akoestische gitaar. (zie video onderaan)

Positieve, vrolijke campagne 

“Met ons Winkelhierlied willen we een positieve, vrolijke campagne lanceren ter promotie van onze lokale handelaars”, verduidelijkt Elke Tielemans. “We willen consumenten tonen dat winkelhieren loont en een rechtstreekse bijdrage levert aan onze lokale economie. Elke euro die lokaal wordt besteed (ook in lokale webshops), vloeit op de één of andere manier terug naar onze samenleving.”

Visietekst 

De Unizo-boodschap beperkt zich niet tot een lied. In een uitgebreide visietekst wil Unizo de toekomst van de zelfstandige handel prominenter dan ooit op de agenda plaatsen als een urgente opgave, voor de handelaars zelf, maar ook voor steden en gemeenten en beleidsmakers op regionaal en federaal niveau. Ook de zelfstandige webshops moeten kunnen rekenen op eerlijke concurrentiekansen ten aanzien van grote buitenlandse webshops. In haar visietekst bepleit Unizo in dit verband onder meer een gelijk fiscaal speelveld en een verbod op gratis retourzendingen, die vloeken met elke normale economische en ecologische logica en daardoor onhoudbaar zijn.