Timmermans_©Timmermans_8

Gloednieuwe multibrand store ‘Timmermans’ 2.0 opent in Sint-Niklaas

SINT-NIKLAAS – Timmermans, al 145 jaar een gevestigde waarde in Oost-Vlaanderen, opent officieel de deuren van zijn gloednieuwe multibrand store op de Nieuwe Baan 135 in Sint-Niklaas: Timmermans 2.0! Met deze immense vestiging – net buiten het centrum met veel parkeerplaatsen rond de shop – breekt een nieuwe glorieuze tijd aan voor de vijfde generatie van de familie Timmermans die na vele decennia hun winkel in het centrum van Sint-Niklaas achter zich laten.

In samenspraak met het Antwerpse design agency ‘We Want More’ werd het voormalige pand op de Nieuwe Baan volledig gerenoveerd en getransformeerd tot een ultiem shopping walhalla waar service en beleving centraal staan. Bij Timmermans 2.0 krijg je een multi-zintuiglijke winkelervaring en kunnen zowel hippe twintigers als trendy senioren hun gading vinden in een geheel ongedwongen sfeer.

Van Hogan, Veja, Kaai Bags, Nathalie Vleeschouwer, Atelier Content,… tot March23: in de shop vind je een unieke mix, en een zeer uitgekiend en uitzonderlijk groot aanbod van zowel internationale niche labels als heel gekende Belgische, high-end merken gaande van schoenen, lederwaren, reis- en kantoor artikelen, kledij tot tal van accessoires.

 

De immense winkelruimte wordt opgedeeld in vier verschillende zones conform de vier natuurelementen zijnde vuur, aarde, water en lucht die samen altijd in balans zijn met elkaar. Carole Timmermans, één van de zaakvoerders, vertelt: “Die juiste balans en de natuurlijke flow zijn zowel voelbaar in onze merkidentiteit alsook in ons interieur qua aankleding en aanbod. Zo worden de vier natuurelementen magnifiek weergegeven in de store dankzij verschillende bouwstenen en knappe details, alles volledig in harmonie met de ruimte: van bepaalde structuren en panelen, het gebruik van pure materialen waaronder hout en marmer, natuurgetrouwe kleuren,… tot diverse geraffineerde eyecatchers!”

“Op basis van de elementen maken we ook onze keuze voor onze collecties. Vuur staat voor merken die sociale status onderstrepen, producten die een ‘erotiserende functie’ hebben, aarde staat voor vakmanschap en merken die gebruik maken van eerlijke, natuurlijke materialen, water staat voor technologie die de drager comfort schept en lucht ten slotte staat voor het efemere, de vluchtige ‘modeschnabbel’.”

Aanbod: van schoenen en lederwaren tot kledij

Sinds het ontstaan van het schoenenatelier van Timmermans (in 1875) met op maat gemaakte schoenen voor de betere burgerij, biedt Timmermans een uitgekiende collectie aan zijn klanten. En dat zit vandaag nog steeds in hun DNA vervat. Alleen kan je je nu, in vergelijking tot vroeger, van kop tot teen in een nieuwe, luxueuze outfit steken bij Timmermans 2.0. Je vindt er zowel klassieke, feestelijke en sportieve collecties van schoenen, lederwaren (handtassen, portefeuilles, broeksriemen), reis- en kantoor artikelen, kledij én tal van accessoires (kousen, dassen,…).

Carole vervolgt: “We werken met heel wat merken samen. Waar we naar streven is kwaliteit, authenticiteit, echtheid, puurheid, duurzaamheid en schoonheid. Alvorens een nieuw merk aan te kopen, maken we steeds de denkoefening waar we dit in de winkel kunnen plaatsen en of we de juiste achtergrond aan het merk kunnen geven om het in onze winkel tot zijn recht te laten komen. Afhankelijk daarvan maken we keuzes in het aankoopproces. We varen onze eigen koers en gaan op zoek naar producten die passen in ons verhaal. Hierdoor proberen we ons in het moeilijke retail landschap van vandaag te differentiëren ten opzichte van de concurrentie.”

“Dit geldt ook voor het e-commerce luik. We blijven geloven in de meerwaarde die we kunnen bieden in onze fysieke winkel maar beseffen ook de voordelen van onze ‘online etalage’. Onze webshop werd eveneens in een nieuw jasje gestoken in lijn met het nieuwe winkelconcept.”

145 jaar en 5 generaties later

Timmermans kent zijn oorsprong in 1875 toen betovergrootvader Adolphe Timmermans zijn zaak als schoenmaker startte in de Nieuwstraat in Sint-Niklaas. Hij maakte prachtige, artisanale en op maat gemaakte schoenen voor de betere burgerij. Leon, de zoon van Adolphe voegde er een winkel aan toe en onder het bewind van grootvader Marcel Timmermans verhuisden het atelier en de winkel in 1910 naar de Stationsstraat. Een straat waar de Timmermans winkel – na heel wat verhuizen en uitbreiden – tot 2021 floreerde. In 2016 versterkten ze hun fysieke winkel met de lancering van een eigen webshop die met het uitbreken van COVID-19 een zege bleek te zijn.

In 2021 kwam vervolgens de vijfde generatie aan het roer. Dochters Justine en Carole beslisten om het stadscentrum achter zich te laten en om hun intrek te nemen in het pand op de Nieuwe Baan richting Belsele zodat klanten geen moeite meer hebben om een parkeerplaats te vinden. Daarnaast willen ze met Timmermans 2.0 terug meer jonge mensen aantrekken.

Carole besluit: “Al van kinds af aan dromen we ervan om in de voetsporen van ons papa te mogen treden en om als tweelingzussen aan het roer te staan van dit familiebedrijf. Wij zijn ontzettend opgetogen over onze nieuwe winkel op de Nieuwe Baan en zullen er alles aan doen om hier opnieuw een succesverhaal van te maken! En verder sluiten we de optie, om naast Timmermans 2.0 ooit nog eens een (kleine) zaak in de Stationsstraat te openen, zeker en vast niet uit.”