Woon-werkverkeer met de fiets zit in de lift, met dank aan de populaire e-bikes en de coronacrisis. Toch richt het verkeersbulletin zich sinds de jaren ‘80 uitsluitend op automobilisten. Met de Fietsersbond-app willen het Leuvense webdevelopment agency HYPE, de Fietsersbond en de VRT de maatschappelijke shift naar een betere, verdeelde mobiliteit digitaal mee ondersteunen.
Meldingsapplicatie
Om fietsers in Vlaanderen op de hoogte te houden van het verkeer op de fietspaden, ontwikkelde de Fietsersbond en de VRT begin dit jaar de Fietsersbond-app, een gebruiksvriendelijke meldingsapplicatie voor fietsers. Het technische luik werd toevertrouwd aan de technische partner HYPE uit Leuven, een development agency gespecialiseerd in het bouwen van digitale producten en ervaringen. Na een succesvolle testperiode afgelopen zomer, wordt de app vandaag voorgesteld aan het grote fietspubliek.
Schat aan informatie
“De Fietsersbond-app biedt een schat aan verkeersinformatie, zowel voor fietsers als voor de VRT-nieuwsdienst. Naast een innovatief project met mooi toekomstperspectief, maakt de applicatie deel uit van het groter mobiliteitsgeheel, waarin veilig fietsverkeer prioriteit is. Fijn dat we als development agency deel kunnen uitmaken van deze shift naar een meer gevarieerde mobiliteit!” – zegt Maarten Verhavert, zaakvoerder van HYPE.
Meer fietscomfort en verkeersveiligheid
HYPE ontwikkelde de Fietsersbond-app als een overzichtelijk platform waarop fietsers in enkele kliks verkeersobstakels kunnen melden. Een defect verkeerslicht, wegversperringen op de fietssnelweg, een spekglad fietspad of mist, … Elke melding wordt met een icoontje aangeduid op de kaart, waardoor andere gebruikers meteen op de hoogte zijn van een potentiële hindernis op hun rijroute. Ook de VRT-nieuwsdienst raadpleegt deze meldingen gestructureerd via het platform, selecteert de aandachtspunten die ze wil uitlichten en neemt deze op in het verkeersbulletin.
Heel wat mogelijkheden
Hoewel de app vandaag fungeert als een laagdrempelige meldingstool, liggen de mogelijkheden voor de toekomst open. Zo kan de app op termijn uitgebreid worden met alternatieve fietsroutes, zodat fietsers hun rijweg flexibel aanpassen wanneer zich een hindernis voordoet op het vaste fietstraject.