Voedzame snacks vinden in de supermarkt, het is geen sinecure. Door de overvolle rayons en het kleine aanbod, zien mensen door de bomen het bos niet meer. Dat ondervond founder Kevin toen hij zelf op zoek was naar gezonde tussendoortjes om zijn sportprestaties op peil te houden. Tijdens die zoektocht merkte hij dat veel zogenaamde ‘gezonde’ tussendoortjes toch veel suikers, vetten, of andere onnodige toevoegingen bevatten. Daar wilde Kevin een oplossing voor bieden: JustBite. Het bedrijf levert gezonde snackboxen bij bedrijven en particulieren aan huis. Later vervoegde zijn co-founder Aitor het team.
De founders hebben ook een bredere missie: mensen zich bewust maken van hun gezondheid en gezond gedrag stimuleren. “Gezond snacken geeft je meer energie, een betere weerstand en het is gewoon in het algemeen beter voor je lichaam. Maar voor ons gaat het verder dan tussendoortjes alleen. Wij willen mensen dagelijks laten bezig zijn met hun gezondheid. Daarom delen we ook informatie via ‘learning snacks’ online, in de snackbox en via podcasts en workshops. Zo willen wij bewustwording creëren rond de impact van voedingskeuzes en hoe je zelf gezonde snacks kan herkennen”, duiden Aitor en Kevin.
Ook merken de founders een belangrijke trend op, waar ze met JustBite graag op inspelen: “We zien dat er een grote verschuiving is in hoe we denken over gezondheid: van behandelen en genezen naar voorkomen. Wij zetten graag mee onze schouders onder deze verschuiving. JustBite kan een belangrijke rol spelen in die transformatie. Verandering begint altijd met die eerste kleine stap – of in ons geval een kleine hap.”
Ondernemers met een missie
Om die ambitieuze missie te voltooien, waren de twee founders op zoek naar externe financiering. In totaal haalden ze 550.000 euro aan financiering op, afkomstig van de bank en investeerder Jo De Clercq. De ondernemers verhoogden ook hun eigen inleg in het bedrijf. Voor hun ronde werden ze begeleid door het funding agency The Harbour.
Voor het duo was dit het ideale moment om aan extern kapitaal te denken. “We waren financieel gezond, maar wilden anticiperen op de toekomst. Als je geld wil ophalen, kan je maar beter vertrekken vanuit een goede positie. Het is voor ons het perfecte moment om te schalen, en die groei willen we graag versnellen”, vertellen Somers & Ringoot.
Wat de toekomst nog in petto heeft voor JustBite? De founders zien het groots: “Wij hebben mooie plannen om onze brand verder te laten groeien. Daarvoor zoeken we nog de juiste mensen. De focus op mensen gezonder laten leven, zal altijd centraal blijven staan.”