De zonnepanelenmarkt is begin dit jaar in elkaar gezakt na een opvallende aankondiging van overheid. Er zullen geen terugdraaiende tellers meer mogelijk zijn. “Dat bracht voor ons enkele moeilijke maanden mee”, onderstreept zaakvoerder Hans den Ouden. “We moesten ook opboksen tegen cowboys in onze sector die koste wat kost deals wilden binnenhalen, voor minder dan goedkoop.”
EcoFusion bleef niet bij de pakken zitten, en kon putten uit 25 jaar ervaring in de sector. Het jaar voordien, in 2020, had EcoFusion nog een recordomzet behaald van 7,5 miljoen euro. Een groot deel ervan werd geherinvesteerd in het bedrijf. “We haalden de technologie van laadpalen binnen in ons bedrijf. Ook merkten we plots een groeiende interesse in thuisbatterijen. We breidden ook ons productgamma uit met HVAC, om klanten nog meer een all-in-one-concept te geven.”
Veel consumenten zijn in de war door de laatste berichten in de media. Is het nog de moeite om het dak vol te leggen? “Zonnepanelen zijn nog steeds rendabel, maar onder de vorm van een ‘win for life’-ticket. Je kan er je leven lang op blijven verdienen, door hetzij geen elektriciteit aan te moeten kopen, hetzij door te verkopen aan het net. Met de stijgende energieprijzen in het achterhoofd, blijft het een interessante optie.”
Om bedrijven en particulieren goed te informeren, organiseert het bedrijf volgende week een opendeur. “Op ons b2b-event op donderdag 21 oktober kunnen ondernemers met een hart voor duurzaamheid trends, technieken en premies ontdekken. We vragen hier om vooraf in te schrijven, omdat het aantal plaatsen beperkt is. We hopen om tijdens dit netwerkevent ondernemers enerzijds te informeren, en anderzijds bij elkaar te brengen bij een hapje en een drankje.” Particulieren kunnen hun licht komen opsteken over duurzame energieoplossingen op 24 oktober.