Crevits club brugge 1

Club Brugge komt weer een stapje dichter bij Echternach

BRUGGE - Dat het dossier rond het nieuw te bouwen stadion van Club Brugge, op een processie van Echternach lijkt, is veeleer een understatement. Maar nu komt Echternach wel in zicht, dankzij het afleveren van de omgevingsvergunning door de Vlaamse regering, vertegenwoordigd door de ministers Hilde Crevits en Zuhal Demir. Nog enkele administratieve stappen en juridische horden (een buurtcomité heeft al beroep aangetekend) en de blauw-zwarte trein bereikt het eindstation van Echternach.

Club Brugge heeft nu alvast zijn omgevingsvergunning beet voor de realisatie van een nieuw voetbalstadion en aanleg van het Olympiapark op de Olympiasite. Dat melden Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir en Vlaams viceminister-president en minister van Economie Hilde Crevits op een persconnferentie. Daardoor kan er op termijn en op de huidige site een gloednieuw stadion voor maar liefst 40.000 supporters komen, ter vervanging van het Jan Breydelstadion. “Eindelijk, na een lijdensweg van 15 jaar is er licht aan het einde van de tunnel voor Club Brugge”, zeggen de ministers, die benadrukken dat ze ook Cercle Brugge niet in de steek laten.

De Vlaamse regering zet alvast het licht op groen voor een project dat een ongezien mobiliteitsplan heeft uitgewerkt, samen met het stadsbestuur en de politie. Bedoeling is te zorgen dat er een goed evenwicht is met de directe omgeving. De leefbaarheid voor de buurtbewoners is in het hele traject een aandachtspunt geweest. Dat zet in op een modal shift naar andere transportmiddelen dan de wagen. Zonder zo’n sterk mobiliteitsluik zou een vergunning erg moeilijk geweest zijn, geven de ministers toe.

Daarnaast investeert de Club mee in stedelijk groen, wat een pluspunt is en een belangrijke bijdrage in het kader van de klimaatverandering. De 3.000 nabijgelegen parkeerplaatsen zullen bovendien op niet wedstrijddagen ten dienste staan van de gemeenschap en functioneren als parkzone. Op die manier is er ook een grote meerwaarde voor de buurt met onder meer loopparcours en speel- en sportelementen.

Er moet ook een klachtenpunt komen voor buurtbewoners zodat de Club en de stad snel kunnen handelen en bijsturen, indien er alsnog problemen zouden optreden in de toekomst. Het mobiliteitsplan en de strikte naleving ervan zal gemonitord worden én opgevolgd worden.

 Voordelen voor de bedrijven 

Viceminister-president en Vlaams minister van Economie Hilde Crevits wijst ook op het voordeel voor de ondernemersgemeenschap. “Goede infrastructuur is ook voor onze voetbalclubs van groot belang om te kunnen blijven wedijveren, zeker Europees”, aldus Crevits. “Daarom is dit nieuwe stadion voor een topclub als Club Brugge belangrijk. De bouw van het nieuwe stadion biedt een groot potentieel voor Vlaamse ondernemers om hun vakmanschap te tonen aan de rest van Europa en de wereld. De impact op de buurt en de stad wordt goed in de gaten gehouden. De handelsactiviteiten beperken zich tot een fanshop en bistro, er komt geen shoppingcentrum. Op die manier is er geen concurrentie voor de handelskern en is de druk op de buurt op niet-wedstrijddagen beperkt. Ik vind het ook belangrijk dat tijdens de werken er langs de werfroute op schooldagen een vrachtwagenverbod komt 30 minuten voor en 10 minuten na de schoolbel.”

Deze beslissing bevestigt – samen met de eerdere beslissing over het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Blankenbergse Steenweg – dat de Vlaamse regering de ambitie heeft om voor beide Brugse voetbalploegen, dus ook Cercle Brugge, een duurzame oplossing te voorzien. Een standpunt dat ook door burgemeester Dirk de fauw werd bevestigd.