In 2026 komen alleen nog emissievrije voertuigen in aanmerking voor een fiscaal gunstregime. Bedrijfswagens met een klassieke verbrandingsmotor zullen zwaar worden belast. Het is een stok achter de deur om de werkgevers te overtuigen tot een spoedige elektrificatie van hun wagenpark. Een kwart van de ondernemingen met personeel gaat dit al voor 2026 doen. Nog eens 17% begint ermee als de fiscaliteit drastisch gaat veranderen. Een minderheid houdt vast aan de diesel- of benzinevoertuigen, en maar liefst 52% heeft vandaag nog geen idee hoe ze het gaan aanpakken.
“Een verontrustend cijfer”, vindt Bart Lodewyckx, “want de transitie moeten we hoe dan ook toch gaan maken. “De terughoudendheid heeft vooral te maken met de onduidelijkheid rond de kosten en minder met een gebrek aan overtuiging. Als we kijken naar de fiscaliteit die rond elektrisch rijden werd uitgewerkt, moeten we vaststellen dat de maatregelen verwarrend en niet coherent zijn. Dit niet alleen rond de fiscale aftrekbaarheid, die snel vermindert doorheen de jaren, maar ook bijvoorbeeld op vlak van investeringen in laadpalen. Zowel werkgevers als werknemers worden niet voldoende beloond voor investeringen die ze in laadcapaciteit doen. Neem daar nog bij dat de reikwijdte van full-elektrische wagens nog altijd beperkt is, de infrastructuur van de laadpalen totaal ontoereikend is en de capaciteit van het net een grote expansie van elektrische voertuigen niet aankan, dan weet je meteen waarom 52% nog twijfelt om op korte termijn hierin te investeren.”
Unizo Limburg vraagt op basis van de enquêteresultaten dat de fiscaliteit wordt bijgestuurd. “De drempels zullen verdwijnen als ondernemingen meer zekerheid krijgen over hun investering en de financiële consequenties van de switch naar elektrisch, duidelijk en draaglijk worden”, aldus nog Lodewyckx. “Een sensibilisering dringt zich op naar zowel werkgevers als werknemers die inspanningen willen leveren om samen de doelstellingen qua emissiewaarden te bereiken.”