Teambuilding small

Welke goede doelen steunen de lezers van Made In?


Welke goede doelen steunen de lezers van Made In?

We vroegen de afgelopen twee weken aan de lezers van Made In welke goede doelen zij steunen. Er kwamen heel wat stemmen binnen en het resultaat was zeer uiteenlopend. We hebben ze gebundeld in deze top 5.

  1. Lokale verenigingen. De plaatselijke sportclub, de lokale toneelvereniging en het oudercomité van de school van onze kinderen. Ze kunnen altijd op de steun rekenen van de plaatselijke middenstand en KMO’s.
  2. Kom op tegen Kanker / Stichting tegen kanker. Heel wat bedrijven doen mee aan één of andere activiteit waarvan de opbrengst naar Kom op tegen Kanker gaat. We kennen allemaal wel iemand die aan de ziekte overleden is en dat raakt ons.
  3. Dieren. (Dierenbescherming / Gaia / Poezenopvang / …). Dieren kunnen nog altijd op onze steun rekenen. Ze zijn toch zo schattig…
  4. Natuurrampen. De overstromingen van afgelopen zomer in Wallonië en in Limburg brachten een golf van solidariteit op gang. Particulieren en bedrijven gingen belangeloos helpen met de opkuis of doneerden geld aan het Rode Kruis.
  5. Het Rode Kruis. We geven niet alleen bloed aan het Rode Kruis, de organisatie kan ook op heel wat financiële steun rekenen van onze bedrijven. En wedden dat u volgend voorjaar ook weer een sticker koopt als u voor het rode licht staat.  

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat er een verhoogde activiteit ontstaat in onze hersenen als we geven.

Waarom steunen we een goed doel?
In de eerste plaats omdat het een goed gevoel geeft. Geven maakt ons gelukkig. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat er een verhoogde activiteit ontstaat in onze hersenen als we geven. We zien het bovendien als een voorrecht om anderen te kunnen helpen.
We hebben ook allemaal dingen die ons raken. Een hobby, een sport, ons werk of een persoonlijke ervaring. Bedrijven doneren daarom vaak aan doelen waar ze zichzelf of hun waarden in herkennen. Ben je een enorme dierenliefhebber? Dan raakt het je als je verwaarloosde dieren ziet en de kans is groot dat je een organisatie steunt die dieren helpt. Kreeg iemand uit je omgeving de diagnose kanker. Dan is dat vaak een aanleiding om te geven aan doelen als Kom op tegen Kanker.

Vertrouwensband met je klanten
Bepaalde sectoren hebben de voorbije jaren een vertrouwensprobleem ontwikkeld. Denk maar aan de nucleaire sector of de banken. Consumenten vertrouwen niets of niemand meer blindelings. Bedrijven moeten constant moeite doen om vooroordelen tegen te spreken en wantrouwige consumenten te overtuigen.
Het samenwerken met een goed doel kan dat vertrouwen (voor een stuk) herstellen. Je laat je (potentiële) klanten zien dat je niet alleen belust bent op winst. Je laat zien dat jij, net als jouw klant, waarde hecht aan de wereld om je heen. De waarden van je onderneming en het gedrag dat jouw bedrijf vertoont, bepalen hoe mensen naar je kijken.

Een rolmodel is meestal geen ondernemer die hoog van de toren blaast, maar een inspirerende leider.

Inspirerende ondernemer
Ga maar even na bij jezelf. We hebben allemaal een bedrijf of een ondernemer die ons inspireert. Iemand die onze waarden deelt. Zo’n rolmodel is meestal geen ondernemer die hoog van de toren blaast, maar een inspirerende leider. Iemand die niet bang is om uniek te zijn, die respect toont en zorgt voor anderen. Iemand die dankbaar, nederig en betrokken is bij de klanten en de samenleving.

Na anderhalf jaar mogen we eindelijk weer teambuildings organiseren.

Sociale teambuildingactiviteiten
Na anderhalf jaar mogen we eindelijk weer teambuildings organiseren. Wie een alternatief wil voor het paintballen of het karten kan tegenwoordig ook een sociale teamactiviteit organiseren. Leuk voor je team én voor de samenleving. Voorbeelden genoeg…
Immokantoor Quares ging met zijn medewerkers zwerfvuil opruimen, Engie Electrabel trok samen met Natuurpunt het bos in om er bomen te gaan snoeien en afgevallen takken op te ruimen en de medewerkers van VDAB gingen helpen in een sociale werkplaats in Brussel. Er zijn oneindig veel mogelijkheden om dergelijke activiteiten te organiseren.

Een team van Quares ging zwerfvuil ruimen.

Time 4 Society
Wie hulp wil bij het vinden van een geschikte teamactiviteit kan daarvoor terecht bij Time4Society. Het concept is simpel: gedurende één werkdag geef je samen tijd aan een non-profitorganisatie die hulp kan gebruiken. Je laat hen weten in welk soort project (sociaal, natuur, cultuur, …) je team of bedrijf interesse heeft, hoeveel medewerkers er willen deelnemen en welke voorkeuren je hebt. Time4Society doet een voorstel op maat en regelt alles, tot en met de verzekeringen.

Sponsorlopen en liefdadigheidsevents
Het succes van organisaties als de 1000 km van Kom op tegen Kanker of De Warmste Week van Studio Brussel is enorm. Honderden bedrijven dragen langs die weg hun steentje bij voor het goede doel. Deelnemen aan dergelijke events leidt altijd tot een win-win situatie. Het bevordert niet alleen de teamgeest binnen je bedrijf, je steunt op die manier ook organisaties die het kunnen gebruiken. En daar mag je als bedrijf natuurlijk mee uitpakken op de sociale media.

 

Lokale verenigingen zijn het favoriete goede doel van de lezers van Made In.