HVO is een hernieuwbare diesel gemaakt van restafval waardoor deze aanzienlijk minder zwaar doorweegt op ons milieu. Het is een 2e generatie biodiesel: hij wordt geproduceerd van verschillende reststromen van de voedingsindustrie en niet van voedingsgewassen zoals soya en palmolie. Daardoor zijn deze producten veel duurzamer en dus veel gunstiger voor het klimaat.
Het grootste voordeel van HVO is natuurlijk de impact die het heeft op het milieu. Het is een biologisch afbreekbaar product en bevat een kleiner aantal aan schadelijke stoffen in vergelijking met gewone diesel. In totaal is er tussen de 80 en 90% minder uitstoot van broeikasgassen, 33% minder fijn stof in vergelijking met gewone diesel, 9% minder stikstofoxiden, 30% minder koolwaterstof en 24 % minder koolstofmonoxide.
Maes HVO is een drop-in product, dat wil zeggen dat het meteen in de tank van je wagen kan zonder dat je hier iets voor moet doen. Het werkt zoals gewone diesel. Bij de meeste wagens zal de prestatie van de wagen minstens evengoed zijn, meestal zelfs iets verbeteren.
Gaat HVO de normale diesel vervangen? Volgens Hans Van Dam van Maes verliest de gewone diesel al enkele jaren aan populariteit. “Sommige autofabrikanten hebben de ontwikkeling van dieselmotoren al verminderd of (tijdelijk) stopgezet. Maar met HVO zijn de grootste problemen qua vervuiling al opgelost en dit geeft de dieselmotor een nieuwe toekomst.”
Nog niet alle fabrikanten van voertuigen hebben HVO goedgekeurd. Dit komt vaak doordat de testprocedure voor de fabrikanten om alles goed te keuren enorm tijdrovend en kostelijk is. De meeste toonaangevende autofabrikanten hebben HVO al goedgekeurd voor een deel van hun vloot. Ook de belangrijke fabrikanten van de zwaardere voertuigen zoals Daf, Scania, Mercedes-Benz, Volvo, Man, Renault… hebben HVO ook goedgekeurd.
Maes biedt HVO aan in samenwerking met Neste. Zij zijn de grootste producent van hernieuwbare diesel geraffineerd uit afvalstromen van de landbouw en de veeteelt.