Anderhalf jaar na het begin van de coronacrisis werkt de federale regering aan nieuwe maatregelen om ons land en onze ondernemingen op een begrotingsneutrale manier weer op de rails te zetten. Een van de uitdagingen: de solvabiliteit verbeteren van ondernemingen die door de crisis zijn verzwakt, zodat ze weer kunnen groeien. Een uitdaging die perfect past in de visie van crowdfundingplatformen Beebonds, Ecco nova, Lita.co, Look&Fin, Spreds en Winwinner. Die vragen de federale regering om regels op te stellen rond de vrijstelling van de roerende voorheffing op de rente wanneer particulieren geld lenen aan kleine ondernemingen. Dit nieuwe wettelijke kader zou dus een uitbreiding vormen van de wet van 15 augustus 2015 betreffende de vrijstelling van roerende voorheffing op de rente van leningen aan start-ups via crowdfundingplatformen.
Spaargeld in de reële economie pompen
Om een relance te kunnen bewerkstelligen, hebben onze meest verzwakte kmo’s nood aan quasi-aandelenkapitaal. Te veel kleine ondernemingen ondervinden vandaag namelijk nog steeds hinder van de solvabiliteitscrisis en geraken bij de banken maar niet aan een krediet. Anderzijds beginnen bij heel wat particulieren de bedragen op hun spaarrekening aardig op te lopen. Voor de alternatieve financieringsplatformen met een erkenning van de FSMA is het zo klaar als een klontje: de overdracht van spaartegoeden naar de reële economie moet worden gestimuleerd, maar dan moeten de kredietkosten voor kmo’s wel beperkt blijven. Daarom stellen ze voor om de rente die de kredietgevers ontvangen vrij te stellen van roerende voorheffing.
“De corebusiness van crowdlendingplatformen bestaat erin ondernemingen te helpen om hun quasi-aandelenkapitaal te financieren tegen een competitieve rentevoet en er tegelijkertijd voor te zorgen dat de kredietgevers een rente krijgen die aansluit bij het risico dat ze nemen”, zegt Frédéric Lévy Morelle, CEO van Look&Fin. “Door de rente die de belegger ontvangt vrij te stellen van de roerende voorheffing van 30 %, daalt automatisch de kostprijs van de lening voor de ondernemingen én krijgen de beleggers een aantrekkelijk nettorendement.”
Wettelijk kader uitbreiden naar kleine ondernemingen
Er bestaat al een wettelijk kader voor start-ups en met het voorstel van de platformen zou dat kader dus worden uitgebreid naar de bedrijven die er momenteel het meeste nood aan hebben: kleine ondernemingen. Althans, ondernemingen die voldoen aan hoogstens één van de volgende drie criteria: minder dan vijftig werknemers, een jaarlijkse omzet zonder btw van minder dan 9 miljoen euro en een balanstotaal van hoogstens 4,5 miljoen euro.
“Start-ups en scale-ups hebben tegenwoordig tal van financieringsbronnen tot hun beschikking. We zien daarentegen dat steeds meer gevestigde kmo’s moeite hebben bij het diversifiëren van hun financieringsbronnen om hun groei en voortbestaan veilig te stellen. En daar willen wij als crowdleningplatform verandering in brengen door ons te baseren op de programmawet van 10 augustus 2015 en het toepassingsgebied ervan uit te breiden naar kleine ondernemingen”, aldus Aelbrecht Van Damme, CEO van het platform Winwinner.
Begrotingsneutrale en zelfs positieve impact voor de staat
Bij slapende spaartegoeden op een bankrekening wordt vandaag geen roerende voorheffing geheven op de eerste € 980 aan rente die de rekeninghouder ontvangt. Als we kijken naar de renten die banken hanteren (gemiddeld 0,11 %), wil dat dus zeggen dat je meer dan 900.000 euro op je rekening moet hebben staan vooraleer er op de interesten een verminderde roerende voorheffing van 15 % wordt gegeven. Met andere woorden: het spaargeld van de Belgen levert de staat amper iets op.
Als dat geld wordt geïnvesteerd in de reële economie, dan zouden heel wat ondernemingen hun activiteiten weer op het goede spoor kunnen zetten. Dat kan dan weer een heel economisch weefsel tot stand brengen waarbij de inkomsten en uitgaven worden belast en de staat dus geld opleveren.
Quentin Sizaire, medeoprichter van het platform Ecconova: “We schatten dat we de komende twee jaar met de vrijstelling van de roerende voorheffing voor beleggers meer dan duizend ondernemingen kunnen financieren. De economische activiteit die daaruit zal voortvloeien, wordt volgens ons in het slechtste geval begrotingsneutraal voor de staat. Het is zelfs waarschijnlijker dat ze de staat opbrengsten zal opleveren.”