De kaart bevat onder andere plaatsen waar fietspaden abrupt stoppen, oversteekplaatsen die nergens naar leiden en waar vrachtverkeer zonder afscheiding naast de fietsers raast. De campagne heeft als doel om de verschillende overheden en wegbeheerders maximaal bewust te maken van deze problematiek. “Bedrijven investeren in het fietsgebruik bij hun medewerkers“, zegt Eric Chabot, voorzitter van Voka|Vegho en bestuurder bij Honda Logistics uit de Gentse haven. “De overheden zijn zich heel bewust van het belang en er wordt fors geïnvesteerd. Wij vragen een versnelde aanpak en structurele samenwerking.”
Voka|VeGHO is tevreden met de investeringen die gepland staan, maar roept de verschillende instanties op om met meer focus en samenwerking deze punten integraal aan te pakken om een veilige fietsinfrastructuur van voordeur tot bedrijfspoort te verkrijgen.
Geert Moerman, gedelegeerd bestuurder van Voka, voegt toe: “Dat er meer dan zes verschillende wegbeheerders of betrokken instanties in en rond het havengebied bevoegd zijn, maakt het niet eenvoudiger. We zullen alle betrokken instanties begin november uitnodigen voor een fietstocht doorheen het gebied. We willen samen kijken hoe dit aan te pakken.”
Twee lefgozersroutes
Bij wijze van ludieke actie heeft Voka-VeGHO twee lefgozersroutes uitgewerkt. De eerste lefgozersroute voert je door het mooie maar uitdagende zuidelijke en westelijke deel van North Sea Port, een weg die geducht is en vol onverwachte uitdagingen. De tweede route voor lefgozers leidt je door het oosten van North Sea Port. Een route met heel wat boeiende bedrijven langs het parcours, maar het wordt aanbevolen je ogen op de weg te houden. Voka|VeGHO moedigt ook aan om de kaart aan te vullen met gevaarlijke plaatsen die ontbreken. Dit kan via www.voka.be/dossier-veilig-fietsen-de-haven.
Duurzame transitie
Als gevolg van verschillende investeringen van de Gentse havenbedrijven in onder andere fietsplannen en infrastructuur komt nu al meer dan 20% van de werknemers met de fiets naar het werk. Dit helpt om de fileproblematiek aan te pakken, maar het is tenslotte ook goed voor de gezondheid en het milieu. De ambitie van de havenbedrijven is groot, maar om mensen aan het fietsen te krijgen, vraagt dit dus een verdere verbetering van de infrastructuur. “Daarom zullen wij de gevaarlijke punten blijven in kaart brengen, net als de punten die aangepakt worden. Veilige fietsverbindingen bekomen is een doel dat we delen”, zegt Eric Chabot tenslotte.