unilin fabriek luchtfoto

Unilin heeft liefst 350 jobs in de aanbieding

WIELSBEKE - De Unilin Group, een wereldwijde referentie in interieurdesign en bouw met een sterke Belgische verankering, trekt aan de alarmbel over het personeelstekort op de arbeidsmarkt. Na recordcijfers in het voorbije kwartaal, plant het bedrijf de komende twee jaar nog eens 160 miljoen euro extra investeringen in België. Maar om haar sterke groeiambities te realiseren zoekt Unilin Group maar liefst 350 nieuwe collega’s. Onder de campagnenoemer: nothing is impossible. De gezochte profielen zijn divers: liefst 100 operatoren, meer dan 65 voor ingenieurs maar ook 35 mensen voor sales & marketing.

 

 

De renovatiegolf van afgelopen jaar, gecombineerd met de trend naar duurzamer wonen die al jaren gestaag aanzwengelt, gaven Unilin Group het voorbije kwartaal vleugels (+ 67,8% omzet in Q2 tegenover dezelfde periode in 2020). Ondanks die recordcijfers uit Unilin Group haar bezorgdheid over het vinden van voldoende talent om haar groei te ondersteunen. Het bedrijf heeft haar hoofdzetel in West-Vlaanderen, traditioneel een heel actieve regio met een uitzonderlijk krappe arbeidsmarkt. Unilin Group wordt dan ook al jaren geconfronteerd met de war for talent. Dit jaar wordt de concurrentiestrijd om talent echter op scherp gesteld. Uit een enquête van Voka blijkt dat 2 op 3 bedrijven die willen aanwerven, grotere moeilijkheden dan normaal ondervinden om geschikt personeel te vinden.

Bernard Thiers, CEO van Unilin Group, wijst er op dat zijn bedrijf blijft innoveren en groeien. “De komende twee jaar plannen we nog 160 miljoen euro extra investeringen”, zegt Thiers. Dit om ons onderzoek, ontwikkeling én productie verder in België te verankeren. Zonder bijkomend sterk talent kunnen we onze ambitieuze groeiambitie niet waarmaken. Investeren in onze bedrijfscultuur en in onze bekendheid als werkgever is een pure noodzaak geworden.”

Investeren in een sterk werkgeversmerk

Talent kijkt niet meer enkel naar verloning en voordelen bij de keuze van hun job. Ze willen werken voor een bedrijf met waarden die overeenkomen met hun persoonlijkheid. Een sterke en positieve bekendheid als werkgever is een belangrijke sleutel om talent te kunnen aantrekken en behouden. Daarom zet Unilin Group al een aantal jaar sterk in op employer branding. Dit met diverse rekruteringscampagnes en bedrijfsbrede programma’s als The Happy Workout, dat allerlei acties en initiatieven voor een sterke, enthousiaste bedrijfscultuur samenbrengt.

Binnen Unilin Group wordt veel aandacht besteed aan de ontwikkeling van medewerkers. Ze kunnen nieuwe competenties verwerven via verschillende opleidingstrajecten om zich verder te specialiseren of hun loopbaan een nieuwe wending te geven. Daarnaast investeert het bedrijf  onder het motto ‘opleiden is het nieuwe rekruteren’ in het inhouse opleiden en trainen voor mensen die de juiste motivatie, maar nog niet de juiste skills in huis hebben. Voor een job als heftruckchauffeur bijvoorbeeld kan iemand zonder rijbewijs voor heftrucks en zonder enige ervaring  rechtstreeks bij Unilin Group een opleiding volgen om zich ter plaatse klaar te stomen voor een job. Wachten op de ideale kandidaat is vandaag niet meer aan de orde.

If you can dream it

If you can dream it, you can make it. Of: nothing is impossible in de zoektocht naar nieuwe medewerkers, zo luidt de overtuiging van Unilin. Nick Leenaert, talent director van Unilin Group, duidt de campagne: “We hebben intern een sterke bedrijfscultuur waarin ondernemerschap en passie, uitmuntendheid en respect centraal staan”, aldus Leenaert. “Niets is onmogelijk voor onze mensen. Met ‘Unilin Unimpossibles’ willen we de identiteit van Unilin Group als werkgever nadrukkelijker en breder op de kaart zetten. De voorbije campagnes focusten op Zuid-West-Vlaanderen, maar nu trekken we het ook open naar heel België en zelfs daarbuiten. Mission impossible? Neen. Het zit in onze genen om net op het moment dat het moeilijk wordt een versnelling hoger te schakelen. Niet opgeven, maar harder proberen. Dat is Unilin en dat is ook de spirit in de nieuwste campagne.”