Het idee ontstond bij Michael Van Slycken tijdens de eerste lockdown. “Ik geraakte niet meer aan mijn speciaalbieren en zocht hier een oplossing voor”, vertelt Michael. “Voor ik het goed en wel besefte had ik een crowdfunding gestart om te kijken of er een markt voor mijn project was. De crowdfunding haalde 150 procent en bevestigde de nood aan de levering van speciaalbieren aan huis.”
Michael zag het allemaal niet zo groot, tot hij in contact kwam met Timy Van Roy. “Ik was meteen gecharmeerd door zijn concept”, aldus Timy, die inmiddels instaat voor sales en marketing binnen De Bierboer. “Ik zette enthousiast mijn schouders mee onder dit project want hier zat veel meer potentieel in dan Michael zelf besefte. Op een jaar tijd groeide onze omzet met maar liefst 582%.” In juni 2021 werd De Bierboer een BV en stapte Timy in als mede-vennoot.
Strijd aangaan met Big Beer
Het concept is simpel. Maandelijks brengt De Bierboer een pakket speciaalbieren aan huis bij zijn abonnees.
“We willen de consument nieuwe dingen laten ontdekken en zorgen dus elke maand voor andere biertjes. Klanten die zweren bij blonde bieren verrassen we bijvoorbeeld met een fantastische stout. Ons motto is: iedereen heeft een favoriet bier, maar je kent het daarom nog niet.”
Op deze manier willen Timy en Michael de strijd aangaan met supermarkten die enkel bieren van grote producenten verdelen en het Belgische bierlandschap terug diverser en kwalitatiever maken. “Er zijn in België maar liefst 379 ambachtelijke brouwerijen, tegenover 2010 waren dit er maar 127. Helaas vragen de supermarkten belachelijk hoge marges om deze bieren te verdelen waardoor bieren van kleine brouwers vaak niet tot bij het grote publiek geraken. Wij willen deze kleine spelers een platform geven.”
Kwaliteitscontrole
Nu is het niet zo dat De Bierboer om het even welk bier van elke hobbybrouwer om de hoek gaat verdelen. Michael, die een tweejarige opleiding gericht op bierbrouwen op kleine schaal achter de rug heeft, kijkt streng toe op de kwaliteit van alle bieren. “Ik proef alle bieren die binnenkomen en ga ook langs om te kijken waar ze gebrouwen worden. Dat proeven gebeurt trouwens niet zozeer op smaak, maar eerder op brouwfouten. Anders zou iedereen enkel drinken wat ik graag drink”, lacht hij.
Op dit moment stelt Michael de pakketten nog samen voor de klant, maar vanaf januari zal het mogelijk zijn om te kiezen uit 24 bieren en kan je maximaal 2 dezelfde biertjes aanduiden zodat je nog steeds geprikkeld wordt om nieuwe bieren te leren kennen. “Abonnees kunnen bier dat ze echt lekker vonden ook bijbestellen.”
Pornhub
De Bierboer zet sterk in op marketing. Deze wordt mee aangestuurd door de Chief Marketing Officer van een beursgenoteerd bedrijf. Naast online marketing gaat Timy ook deur aan deur langs bij de mensen om de pakketten te verkopen, en met succes! “Voor mij is dit terug naar mijn roots want ik ben mijn carrière ooit begonnen met deur aan deur verkoop. Bij de Bierboer halen we een conversie van 15 procent wat echt ongelooflijk is.”
Ten slotte kozen Michael en Timy ook voor een minder voor de hand liggend kanaal om hun bieren te promoten. “We doen een ludieke actie op Pornhub. Gewaagd? Zeker! Maar we zijn een dienst voor volwassenen dus bereiken hiermee sowieso een groot deel van ons doelpubliek”, zegt Michael. En dat zijn niet enkel mannen. 40% van hun klanten is vrouwelijk en ook hen hoopt de Bierboer te bereiken via Pornhub. “Vrouwen kijken geen porno. Vrouwen drinken geen bier. De Bierboer weet wel beter”, klinkt het.
“Bovendien is het een platform waar je eens “all out’ kan gaan en stout adverteren”, vult Timy aan. “Zo gebruiken we slogans als “Onze doos is altijd vochtig” of “Wij leveren blondjes aan huis”. Aangezien op zo’n kanalen quasi alleen andere porno wordt geadverteerd, zullen we ongetwijfeld opvallen met ons product.”
Investeringscampagne
De Bierboer kreeg groen licht van investeringsplatform WinWinner om een eerste kapitaalronde van 150 000 euro te houden. “Op 28 september gaat onze campagne live en we zouden heel graag het record breken en het tot nog toe hoogste bedrag op 1 dag tijd ophalen.”
Michael en Timy willen met het opgehaalde bedrag bestelbusjes van De Bierboer zelf aankopen zodat ze in het straatbeeld zichtbaar zullen zijn en een Piaggio brommer ombouwen tot mobiele bar om tijdens de zomermaanden in parken te staan en buiten het seizoen beertastings te verzorgen op bedrijfsevents en privéfeesten.
Ten slotte zou het geld ook dienen voor de uitbreiding van het team en de ontwikkeling van een gebruiksvriendelijke applicatie zodat iedereen weet waar ze op welk moment zijn en nog last minute bestellingen kan plaatsen. “In deze applicatie zullen abonnees ook hun bieren kunnen bijhouden, wat ons op termijn interessante data oplevert voor brouwerijen”, besluit het ondernemersduo.