“Het VIL-project Hydrolog heeft aangetoond dat waterstof geen verre droom meer is, maar realiteit kan zijn voor bedrijven om hun intern transport, zoals heftrucks, te vergroenen”, zegt WaterstofNet in een persbericht. “Mits de juiste inzet kunnen toestellen met een brandstofcel vandaag al concurrentieel zijn met batterij-elektrische exemplaren. Ze zijn duurder in aanschaf, maar tegelijk zijn waterstoftoestellen maximaal inzetbaar omdat ze maar enkele minuten hoeven te tanken om vlot een shift af te werken. Om de duurdere tankinfrastructuur optimaal te laten renderen, is wel een voldoende grote vloot aan de orde.”
WaterstofNet gelooft dat waterstof in de toekomst dominant zal worden in de zwaardere segmenten, bijvoorbeeld ‘terminal tractors’ of ‘container handlers’. Deze categorie toestellen bevindt zich momenteel nog in prototypefase. VIL en WaterstofNet testten met succes een waterstof aangedreven terminal tractor en een vorkheftruck gedurende zes weken uit op twee terminals in de Antwerpse haven. De demonstraties toonden aan dat men waterstof als zero-emissie brandstof op een veilige en performante wijze kan inzetten voor de aandrijving van het zware logistieke equipment.
Voor de belevering op de terminals kon men beroep doen op het mobiel waterstoftankstation van WaterstofNet. “Dit project heeft aangetoond dat het mogelijk is om de opslag en het tanken van waterstof te vergunnen, zelfs in een omgeving met hoge veiligheidseisen. De vergunningstrajecten zijn tijdrovend en kostelijk, aangezien de wetgeving nog niet ten volle voorzien is op deze nieuwe brandstof, maar zeker geen showstopper.”
WaterstofNet werkt al meer dan tien jaar rond waterstof in projecten op Vlaams, Nederlands en Europees niveau. Intussen is het uitgegroeid tot een kenniscentrum rond waterstof voor zowel bedrijven, overheden en het brede publiek. WaterstofNet is gevestigd in Turnhout, op de Open Manufacturing Campus.