Saskia (1) Saskia van Au Bon Marché

Gents initiatief REBOOT biedt professionele coaching voor jouw onderneming

GENT - Ben je bezorgd over hoe je als ondernemer in detailhandel of horeca succesvol blijft? Heeft corona je een flinke kater bezorgd? Vraag je je af hoe het nu verder moet? Dan is REBOOT misschien wel iets voor jou. PuurGent werkte samen met UNIZO deze individuele coaching uit speciaal op maat van ondernemers in retail en horeca in Gent.

Stephanie Van Lancker van PuurGent: “In 2020 stelde de coronacrisis alle ondernemers in retail en horeca voor pittige uitdagingen. Om deze uitdagingen het hoofd te bieden kunnen ze via het Reboot-coachingtraject een klankbord inschakelen aan bodemtarief. Een coach die hen helpt bij het nadenken over de toekomst en die samen met hen het verdere pad van hun onderneming uitstippelt. Aangezien alle trajecten in een mum van tijd bezet waren en de feedback achteraf uitermate positief was, werd besloten om hier ook in 2021 opnieuw op in te zetten. “

Kies je invalshoek

Op basis van de feedback van de deelnemers in 2020 werd de formule van REBOOT dit jaar wat aangepast. Samen met een ervaren UNIZO-coach duik je in een grondige check-up van jouw onderneming en kijk je ook vooruit naar de toekomst. Voor de check-up kan je kiezen uit 5 invalshoeken: Klanten, Financiën, Marketing en communicatie, Interne organisatie/timemanagement/personeel en Digitalisering.

Na het intakegesprek wordt er UNIZO-coach toegewezen voor 5u één op één coaching en die werkt ondertussen samen met de ondernemer een actieplan uit om mee aan de slag te gaan. Ten slotte is er ook een terugkommoment voorzien om de verdere stappen op te volgen.

Bovendien ben je na het doorlopen van deze coaching voorbereid om een goed dossier voor een Doorzetterscontract op te maken waarbij ze het actieplan mét financiële steun kunnen uitwerken.

Deze ondernemers maakten in 2020 gebruik van REBOOT

Saskia , Zaakvoerster Au Bon Marché: “Ik had het gevoel dat ik te veel in het operationele bleef hangen. Ik miste daardoor de ruimte om het geheel te overschouwen en de juiste beslissingen te nemen. Samen met mijn coach heb ik dit aangepakt en een betere taakverdeling voor het team opgesteld. Er viel meteen een zware last van mijn schouders, ik kreeg eindelijk terug tijd en energie om te werken aan mijn toekomstvisie voor de winkel.”

Matthias , Zaakvoerder Eetcafé Uilenspiegel: “Door de coronacrisis moesten we ons telkens aanpassen en de zaak meermaals sluiten. Samen met de coach hebben we bekeken hoe we optimaal terug zouden opstarten en onze sterke punten nog meer kunnen benadrukken. Zo hebben we onze crypte ondertussen volledig gerenoveerd en verhuren die met succes. Het handige overzichtsrapport gebruiken we als leidraad om de toekomst verder uit te stippelen.”

“Zelf zijn we ontzettend tevreden dat we dit kunnen aanbieden aan deze ondernemers tijdens zo’n moeilijke periode”, zegt Stephanie Van Lancker. “Het is uiteraard maar een relatief klein project, maar elk steentje telt om uit de malaise te raken.”

Laatste 4 plaatsen

De corona-pandemie heeft ook in 2021 opnieuw veel impact gehad op ondernemers in detailhandel en horeca. Ze hebben weer heel wat moeten incasseren: veranderingen, sluitingen, heropeningen, nog veranderingen, veel onzekerheid, … Het verbaast dan ook niet dat ondertussen al 16 van de 20 trajecten ingenomen zijn. Wil jij 1 van de laatste 4 beschikbare trajecten claimen? Haast je dan naar de website.