De provincie Vlaams-Brabant trekt 12.500 euro uit om handelskernversterkende initiatieven te ondersteunen in Tienen, Geetbets en Meise.
Foor Local
Eén van de projecten is ‘Foor Local’, een de gemeentelijk initiatief in Geetbets dat lokaal kopen moet promoten. Dat gebeurt via aankoopbonnen en wedstrijden tijdens de kermissen. Via “Foor Local” wil Geetbets het volkse en nostalgische karakter van een kermis accentueren. Het herenigt jong en oud in het post-corona tijdperk zowel symbolisch als fysiek terug in de dorpskernen. Via ‘foorkokers’ wordt deze campagne on/offline geactiveerd. Deze kokers zijn tegoedbonnen van verschillende bedragen die bij lokale horeca en kermisattracties kunnen worden gebruikt. Ze worden voor en tijdens de kermissen op verschillende manieren verspreid, verloot en verstopt.
“Onze gemeente en de lokale handelaars hebben een zware periode achter de rug. Corona liet ook hier haar sporen na. Het belang van een degelijk lokaal aanbod wordt dan toch wel duidelijk. Het geld dat men lokaal uitgeeft, geeft de gemeenschap terug. Door lokaal te kopen, steunt men niet alleen de lokale ondernemer maar ook onze lokale economie”, zegt burgemeester Jo Roggen van Geetbets. “Via 2.500 euro steun van de provincie krijgen we de kans om op een eenvoudige en zeer toegankelijke manier het lokaal kopen te promoten. De maand augustus is in onze gemeente altijd een zeer drukke periode met de kermissen, de dorpelingenkoersen, optredens en de jaarmarkten.”
Distributieplatform handelaarsbonnen
Het tweede project is de ‘Aankoop van een distributieplatform voor lokale handelaarsbonnen’ van de gemeente Meise, goed voor 5.000 euro aan subsidies. In het administratief centrum of online kan de burger een bon kopen voor verschillende bedragen om te spenderen bij de lokale handelaars. Met deze bon ondersteunt de gemeente Meise de lokale detailhandelaars, dienstenbedrijven en horeca.
Wearetienen
De ‘Full-wrapping van een elektrische bus – Wearetienen’ van de stad Tienen, eveneens goed voor 5.000 euro aan overheidssteun. Dit project voorziet in de full-wrapping van een elektrische bus met foto’s van de deelnemende ondernemers aan het Wearetienen-project. Deze elektrische bus, van de Tiense onderneming Mutiobus, zal 3 maanden rondrijden in de regio Tienen. Het Wearetienen-project is van de Tiense fotograaf Steven Massart. Massart gaf de lokale handels- en horecazaken, die moesten sluiten door corona, een gezicht en schetst zo een positief beeld van Tienen als stad van ondernemers. Massart maakte 160 artistieke foto’s van de mensen achter de kleine en grote ondernemingen. Er werd een online platform uitgewerkt waarop de ondernemers met hun portret, een korte voorstelling en contactgegevens een plek kregen.