Sustainababbels zag in 2019 het levenslicht als interviewreeks over duurzaam ondernemerschap, met een twintigtal video-interviews via YouTube. In dat eerste seizoen ging gastvrouw Britt Buseyne onder andere in gesprek met Valerie Geluykens (CSR Manager bij KBC), Pieterjan Verhaeghen (mede-oprichter Bolt Energie) en Wim Geens (CEO Renewi) over de uitdagingen en opportuniteiten van duurzaam ondernemen.
Begin 2021 verscheen het tweede seizoen van Sustainababbels, niet als videoreeks maar wel als podcast op Spotify, Google en Apple Podcasts. Die verandering van medium zorgde meteen voor een exponentiële groei in het bereik van de reeks. “Fans van het eerste uur lieten me weten dat ze de gesprekken liever beluisterden dan bekeken”, legt Britt Buseyne uit. “De overstap naar podcasting leek dus evident, al had ik nooit gedacht dat het zo’n succes zou zijn.”
Gericht op duurzame ondernemers
Ondertussen bereikt Sustainabbabbels over kanalen heen meer dan 3900 mensen, met meer dan 350 unieke abonnees op Spotify alleen. Het afgelopen jaar stond de podcast bovendien meermaals in de top twintig van meest beluisterde podcasts over ondernemen in België, met een zevende plaats aan het einde van seizoen twee. “Het unieke aan de podcast is dat hij specifiek gericht is op duurzame ondernemers”, zegt Buseyne. “Niet alleen is dat een aanvulling op het bestaande aanbod voor burgers en consumenten, maar het slaat ook een noodzakelijke brug tussen de initiatieven rond duurzaam ondernemen die vandaag bestaan.”
Derde seizoen
Met het derde seizoen over duurzame financiering, lanceert Sustainababbels voor het eerst een reeks in samenwerking met zo’n instanties. Samen Hefboom, Solifin, Socrowd, Trividend en de Sociale Innovatiefabriek identificeerde gastvrouw Britt vijf ondernemersverhalen over de zoektocht naar duurzame financiering, van crowdlending over mezzanine-financiering tot ethisch investeren. Onder andere Vanessa Debruyne (BillieCup) en Karel Lootens (wooncoop) komen aan het woord.
Ook in de toekomst wil Sustainababbels samenwerken met derde partijen om het draagvlak voor duurzaam ondernemerschap verder te vergroten. Voor seizoen twee werkte de podcast ook al samen met Shift Videoproductions uit Gent en met Goforest, die een boom planten voor elke voorbije en toekomstige gast.
Vanaf 2 september
De eerste aflevering van de mini-reeks over duurzame financiering verschijnt op 2 september 2021. Daarnaast kunnen geïnteresseerden zich vanaf dit seizoen ook inschrijven voor de nieuwsbrief van Sustainababbels. Mensen die geen tijd hebben om de afleveringen van 35 minuten te beluisteren, ontvangen zo de belangrijkste take-aways rechtstreeks in hun mailbox.
Meer informatie over de podcast vind je op brittbuseyne.be/podcast. De podcast beluisteren kan via Spotify, Google en Apple Podcasts, of via je eigen favoriete podcastkanaal. Je kan de podcast ook terugvinden op LinkedIn en Instagram.