Drukservice Impressa heeft letterlijk een eeuwenoude geschiedenis, met wortels via Kempenland tot 1863. “Of via Sint-Norbertusdrukkerij zelfs tot in 1789”, zeggen de huidige zaakvoerders niet zonder trots. Het familiebedrijf wordt vandaag geleid door Tom en Bart Bongaerts, de vierde generatie al. “Waar het ruim anderhalve eeuw geleden begon als drukker-uitgever van het lokaal abonnementenblad ‘Het Kempenland’, werd er doorheen de tijd meer en meer commercieel drukwerk aangenomen,” aldus CEO Tom Bongaerts. De laatste decennia zag het bedrijf een toename van industrieel drukwerk. Met de recente investeringen in de nieuwe inktjetpers, is Impressa er van overtuigd dat het bedrijf verder ‘future proof’ is en klaar is voor de vijfde generatie én de volgende 150 jaar.
Naast etiketten op papier – de zogenoemde wetglue labels – en kleine oplages zelfklevende etiketten op vel, zet de Herentalse drukkerij nu een belangrijke stap in meer zelfklevende etiketten die op rol geleverd worden, en die de klant dus machinaal, geautomatiseerd kan aanbrengen. “De gekozen machine is een digitale ‘low migration’ UV-inktjetpers van Japanse leverancier Screen. Dit laat Impressa toe de markt van zelfklevende etiketten van kleine tot middelgrote, zelfs grote oplages te bedienen. Dit kan op een brede waaier aan substraten, print met een uiterst groot kleurbereik, en kan zowel de chemische markt als de voedingsmarkt aanspreken. De Refine afwerkingsmachine kan het eindproduct een nog grotere meerwaarde geven door all-over of spotlak, mat of glanzend laminaat, koudfolie veredeling of holografische effecten aan te brengen.” Drukservice Impressa kiest hiermee naast de veelzijdige mogelijkheden toch resoluut voor een oplossing die de trend naar meer flexibiliteit, kleinere oplages, lage voorraden en dus duurzaamheid en milieubelangen.