Bedrijven die studenten en alumni willen bereiken, denken tegenwoordig haast automatisch aan digitale marketing via sociale media. Studies en klantenbezoeken bewijzen nochtans dat die methode zelden het gewenste resultaat behaalt. Al betekent dat volgens Wim Verheye – managing partner van GUIDATA – niet dat social media marketing niet efficiënt kan zijn.
“Mond-tot-mondreclame vormt al meer dan 70.000 jaar de meest doeltreffende manier om mensen te bereiken, zelfs nu ons leven zich steeds meer digitaal afspeelt”, legt Wim uit. “Daarom ontwikkelde we Social Samba: een slim en digitaal word-of-mouth-platform dat gelinkt is aan miljoenen (ex-)studenten en hun interesses.” Op die manier ontwikkelde GUIDATA een hedendaagse variant van een eeuwenoude succesformule.
De sleutel tot succes
“Het platform is verbonden aan een aantal internationale databanken”, legt Wim uit. “Daaruit identificeert en rekruteert de software automatisch potentiële ambassadeurs die passen bij de organisatie in kwestie.” Wanneer de geselecteerde kandidaten ermee instemmen om ambassadeur te worden, bezorgt de organisatie hen relevante content die ze via hun persoonlijke sociale media kanalen kunnen verspreiden.
Voor organisaties vormt Social Samba de sleutel tot succes inzake aankoop, rekrutering en klantenbehoud. “De organisatie bezorgt haar ambassadeurs de juiste content, voorzien van een passende tone of voice. Vervolgens kunnen de ambassadeurs de content op het gewenste moment verspreiden via hun persoonlijke sociale media kanalen”, aldus Wim. Zo stelt het platform bedrijven in staat om online aan mond-tot-mondreclame te doen, waardoor ze heel wat marketingkosten uitsparen.
Versnelde internationalisatie
Tot voor kort richtte GUIDATA zich uitsluitend op de Belgische b2b-markt, maar de voorbij jaren wekte de onderneming ook in het buitenland concrete interesse op. Die aandacht vormt volgens Wim het fundament voor de internationale uitrol van het platform. “Social Samba werd speciaal ontworpen met oog op de internationale uitbreiding van GUIDATA’s voorgaande nationale successen”, vertelt hij.
“Op korte termijn bouwden we een sterk en divers klantenbestand op, met grote spelers als SD Worx, HOWEST en Qatar Airways. Toch focussen we niet alleen op grote (inter)nationale organisaties. Net zoals onze partner ISIC, zet ons platform ook kleinere spelers met een lagere ecologische voetafdruk in de spotlights. Zo werkten we al samen met Flixbus en Forza & Microforce en lopen er momenteel gesprekken met NMBS en Too Good To Go” geeft Wim Verheye mee.
Samen met de crowd gefundeerde ambities realiseren
Met Social Samba wil GUIDATA uitgroeien tot de meest efficiënte academische speler ter wereld. Om die ambitie te realiseren, wil de onderneming haar platform versneld internationaliseren. “Social Samba komt duidelijk op het juiste moment”, klinkt het bij GUIDATA. “Daardoor kunnen we sneller internationaliseren dan aanvankelijk verwacht. Recent tekenden er nog 4 nieuwe internationale klanten.”
De crowdlendingcampagne die de onderneming lanceerde om te investeren in het team, de optimalisatie van het platform en in de infrastructuur verloopt erg vlot. Halverwege de campagne stond de teller net niet op €100.000 en nu, na 50 dagen, staat de teller op €134.500. “Tegen 8 augustus 2021 willen we het opgehaalde bedrag optrekken tot minimaal €200.000 en maximaal €500.000 en ondertussen haalde we ook een VLAIO groeisubsidie binnen.”
Met de opgehaalde financiering wil GUIDATA haar unieke vorm van online word-of-mouth marketing op korte termijn op de internationale kaart zetten. Die internationale stap zet de onderneming bewust samen met de crowd: “Samen met onze investeerders maken we van Social Samba een succesverhaal. Terwijl wij met het platform internationaal gaan, bieden we hen de kans om samen met ons te groeien.”
Investeren in de crowdlendingcampagne van GUIDATA kan nog tot en met 8 augustus 2021. Meer informatie vind je op het WinWinner-platform.