CT4A9154 (1)

Jonge Oost-Vlaamse ondernemers lanceren innovatief platform om podcasts te ontdekken

GENT - “We merken dat er de laatste tijd enorm veel podcasts bijkomen, en dat heel Vlaanderen ondertussen warm loopt voor het medium”, klinkt het bij Jens Vandenberghe (24) en Serge Morel (25) uit het Gentse. “Toch baseert bijna iedereen zich op mond-tot-mondreclame of trial-and-error om een boeiende show te vinden.” Dat moest beter, en zo ontstond het idee om een platform te bouwen waar luisteraars beoordelingen konden geven aan podcasts, en zo andere luisteraars helpen met hun zoektocht.

Jens, een 24-jarige burgerlijk ingenieur uit Nazareth, spendeert ongeveer 10 uur per week in de wagen. Om die tijd toch nuttig te besteden, luistert hij dagelijks naar shows over zakendoen, sport en cultuur. Na het beluisteren van veel interessante, maar evenzeer slaapverwekkende afleveringen, besloot hij Serge, met wie hij studeerde aan de Universiteit Gent, op te bellen voor aanbevelingen.

“Na het bespreken van de bekendste shows, hadden we beiden het gevoel out of podcasts te zijn, terwijl we er zeker van waren dat er nog ontelbare interessante podcasts moesten bestaan. Maar waar vinden we die?”, vertelt Jens. “Voor een goede film kan je op IMDB terecht, waar je filmnieuws en -beoordelingen vindt, maar voor podcasts vonden we niets.” Ze namen het heft in handen om zélf een platform te bouwen, waar luisteraars terechtkunnen om interessante podcasts te ontdekken.

Slim algoritme

Daar stopt het echter niet: de jonge ingenieurs willen ook werken aan persoonlijke aanbevelingen voor shows op basis van interesses via een slim algoritme, zoals die al worden gebruikt op bol.com of Amazon. “Daar zit onze studie vermoedelijk voor iets tussen”, lachen ze. “We geloven dat we op die manier een échte meerwaarde kunnen bieden voor liefhebbers van podcasts, maar evenzeer voor mensen die het medium nog moeten ontdekken.”

Snelgroeiende markt

Bijna een op de vijf Vlamingen luistert minstens één keer per maand naar een aflevering. “En dat is nog maar het begin”, lichten de jonge ondernemers toe. “In Amerika is dat al een op de drie, en de markt groeit razendsnel. Er zijn ondertussen al meer dan 2 miljoen podcasts en bijna 50 miljoen afleveringen. Als je die allemaal wil beluisteren, ben je 3500 jaar bezig.” Serge en Jens willen hun graantje meepikken van die steile groei door met hun platform in te zetten op advertenties en samenwerkingen met makers van podcasts.

TripAdvisor van de podcasts worden

Het is al eerder bewezen dat dit soort platformen kunnen uitgroeien tot succesvolle bedrijven, bijvoorbeeld TripAdvisor, Vivino, of Goodreads. Dat is ook waar de jonge ondernemers op mikken. “We starten met Vlaanderen omdat we hier snel in contact kunnen komen met makers en luisteraars, maar zodra het kan, schalen we ons platform op naar Nederland, Wallonië en Frankrijk om daarna de rest van de wereld te veroveren”, klinkt het ambitieus.