Hoewel Port of Antwerp en de Autonome Haven van Luik reeds bestaande handelsbetrekkingen hebben, brengt het nieuwe akkoord heel wat opportuniteiten met zich mee. Zo kunnen beide havens inspelen op de steeds grotere belangstelling voor waterwegen. Om die reden plannen ze een algemeen logistiek aanbod uit te bouwen en oplossingen uit te werken, zodat het vervoer over water optimaal ingezet kan worden.
“Een zeehaven zoals die van Antwerpen kent twee prioriteiten: toegang tot de zee en bediening van het hinterland waarbij waterwegen een sleutelrol spelen. Om verzadiging te vermijden, heeft de zeehaven van Antwerpen ongetwijfeld een binnenhaven zoals die van Luik nodig om de bediening van het hinterland te kunnen verzekeren”, zegt Jacques Vandermeiren, ceo van Port of Antwerp.
De verankering van de banden tussen de haven van Antwerpen en haar achterland is essentieel. “Elk jaar wordt er zo’n zeven miljoen ton aan goederen tussen de haven van Antwerpen en Luik vervoerd. Om vlot verkeer te verzekeren is het dus belangrijk om het havenbeheer te optimaliseren, zowel voor de export als de import”, besluit Luc Arnouts, directeur internationale relaties bij Port of Antwerp.
Het samenwerkingsakkoord werd ondertekend door Jacques Vandermeiren, ceo van Port of Antwerp, Willy Demeyer, voorzitter van de Autonome Haven van Luik, en Emile-Louis Bertrand, directeur-generaal van de Autonome Haven van Luik.