2 resized Hans Cuypers en Aurea Santago. Credit: Kristof Rits-Egen.

Werchterse keuken levert supermarkten Braziliaanse coxinha’s

ROTSELAAR – Onder de merknaam “Sabor Brasil” heeft het Werchterse koppel Aurea Santiago en Hans Cuypers de Braziliaanse kroket "coxinha" op de markt gebracht. Inmiddels is er een distributeur gevonden die de kroket zal verdelen in Belgische filialen van supermarktketen Carrefour. 

Het verhaal van “Sabor Brasil” ontstond in de keuken van Aurea Santiago en Hans Cuypers, in het centrum van Werchter. “Mijn vrouw Aurea had enkele Braziliaanse kroketten, coxinha’s, gemaakt”, vertelt Hans. “Om de in Brazilië immens populaire lekkernij te laten proeven door enkele mensen in een café in het dorp heb ik haar gevraagd extra kroketten te maken. Bleek dat onze proevers op het terras de lekkernijen echt wel goed vonden. Voor ons was dat het sein om hier meer mee te doen.”

Verfijnen en versnellen

Aurea zocht het perfecte evenwicht tussen ingrediënten en smaak met de bedoeling mensen nog meer te verwonderen. “Het werd een zoektocht met heel wat mislukkingen. Het aantal kroketten dat we hebben weggegooid omdat de smaak of vorm niet perfect was, is niet te tellen. Om onze productie te verfijnen en te versnellen hebben we vanuit Brazilië speciale toestellen laten overkomen”, luidt het. Momenteel kan de machine van Aurea en Hans tussen 3.000 en 4.000 kroketten produceren per dag.

Online verkoop

Door de gezondheidscrisis startte het koppel met de online verkoop van de coxinha’s.  “Onze online klanten hebben ons 5 ***** gegeven, en 95% van de kopers zei terug te komen voor de lekkernijen. Het is dan ook onze droom om zoveel mogelijk mensen te verwonderen met onze apero kroketten”, zegt Hans. Over het recept wil de zaakvoerder niet veel kwijt maar de kroketten zijn verkrijgbaar in traanvorm, en gevuld met spinazi en ricotta, kip en crème, spekjes en gamba. Het omhulsel bestaat uit afgekruide tarwebloem.

Events/supermarkten/horeca

Deze zomer zijn de coxinha’s verkrijgbaar tijdens onder andere Deurne Beleeft, de Antilliaanse Feesten, het Sfinks Festival, Food Fest Leuven en nog enkele andere evenementen. Verder zijn de kroketten (spinazi en ricotta en kip met crème) binnenkort via een distributeur ook te koop in filialen van supermarktketen Carrefour en werkt Hans aan een plan voor de uitrol in de horeca. “Het is de bedoeling om met “Sabor Brasil” de referentie te worden van Braziliaanse fingerfood in België”, besluit Hans.