Havenconferentie2021 (01)

Antwerpse industriecluster investeert fors in verduurzaming

De 16de editie van de Havenconferentie Antwerpen, het jaarlijkse netwerkmoment waar havendirecteuren uit de industrie, logistiek en overheden samenkomen op strategisch niveau, vond plaats in zaal Horta in Antwerpen. Verschillende sprekers benoemden het duidelijk: verduurzamen is geen keuze, het moet gewoon gebeuren. Federaal Minister van Klimaat, Leefmilieu, Duurzame Ontwikkeling en Green Deal Zakia Khattabi opende de Havenconferentie. “In 2050 CO2 neutraal zijn is technisch haalbaar. Onze rol is duidelijk maken hoe groot de uitdagingen zijn, de verschillende routes aangeven die nodig zijn en het debat voeren over welke keuzes we gaan maken. In de groene transitie wedloop moeten we ons allen maximaal inspannen en dit zal steeds hoger worden.”

Met als thema re-inventing your business nam professor Theo Notteboom het woord en benadrukte de verschillende zienswijzen die er zijn over werkelijk verduurzamen, met daarbij ook het gevaar van greenwashing.

Coca-Cola en Danone hebben zich tot doel gesteld om CO2 neutraliteit te bereiken in respectievelijk 2040 en 2050. Innovaties in verpakkingen zorgen daar nu al voor flinke reducties. Zo zei An Vermeulen (Coca Cola) dat al het plastic in de flessen vanaf heden bestaat uit 100% gerecycleerd materiaal, met een 70% lagere footprint als resultaat. Danone gaat er vanuit in 2025 alle verpakkingen circulair of recycleerbaar te hebben.

Roger Strevens, wereldwijd verantwoordelijk voor de duurzame strategie van rederij Wallenius Wilhelmsen, haalde als belangrijk punt ook aan dat voor zowel bestaande als het aantrekken van nieuwe medewerkers, duurzaamheid ook zeer belangrijk is. “If we want to keep attracting new employees, we have to have incredible plans”. In 2023 wil de groep de terminals en werven CO2 neutraal hebben, en in 2025 ook de 135 eigen schepen klaar voor onshore power.