De maaltijdbox, een doos met ingrediënten en bijhorende recepten om zelf een maaltijd klaar te maken, zit in de lift. De coronacrisis zorgde voor een versnelling in de groei van maaltijdboxen en kookboxleveranciers registreerden een recordverkoop. Vandaag kondigt Smartmat, gekend van het merk Foodbag een volgende stap in zijn expansie aan: de maaltijdboxleverancier – met kantoren in Gent en Antwerpen – neemt zijn sectorgenoot 15gram over. De twee Belgische bedrijven beslisten hun krachten te bundelen en samen te groeien. Dankzij deze versmelting zal de gecombineerde groep kunnen uitgroeien tot de grootste Belgische fresh food e-commerce speler, goed voor 6 miljoen maaltijden per jaar aan meer dan 13.000 gezinnen in België.
Willy Faes, oprichter van 15gram: “Foodbag en 15gram hebben hetzelfde DNA. Het bundelen van onze krachten is dan ook een logisch gevolg. Ik blijf uiteraard betrokken binnen 15gram en het grotere geheel van Smartmat om, met mijn expertise en ervaring binnen de fresh food e-commerce sector, de groei van het bedrijf te versterken.”
Stéphane Ronse, CEO & oprichter van Foodbag: “Er is een natuurlijke match tussen Foodbag en 15gram. We werken beiden steevast met seizoensgebonden ingrediënten, bij voorkeur van Belgische oorsprong. We willen onze klanten graag culinair inspireren maar op een laagdrempelige manier en dragen duurzaamheid hoog in het vaandel.“
Door te fusioneren wordt de poel van leveranciers wat groter en kunnen er meer lokale leveranciers ingeschakeld worden. Daarnaast kan door de uitbreiding het distributie netwerk efficiënter worden ingezet en zal er fors geïnvesteerd worden in IT en klantenservice. Bovendien behouden alle veertig werknemers van 15gram én Foodbag hun job.