Phobos&Actor is een marketing- en communicatiebureau voor online en offline communicatie in Geel, dat gespecialiseerd is in marketing automation. Het hanteert een stevige strategie als basis voor haar projecten. Het is een samensmelting van Actor en – je raadt het vast – Phobos, het bedrijf dat Carlo een kleine 30 jaar geleden uit de grond stampte.
“In die dertig jaar is de evolutie geweldig geweest in de marketing. Maar op zich is in het spel niet zo heel veel veranderd. Waarom marketing? Ik ben als kind ooit in de toverdrank van marketing gevallen, en dat is blijven werken”, zegt Carlo lachend. “Op mijn 8 jaar ben ik beginnen te goochelen. Voor mij had alles wat ik deed te maken met perceptie en met magie. Ik leerde dat het niet gaat om hoe de truc werkt, maar dat mensen graag meegaan in een verhaal.”
Goochelen had voor Carlo ook nog andere effecten. “Je hebt een publiek dat direct reageert. Vandaag zou ik dat marktonderzoek noemen. De creativiteit waarmee je je act naar voren brengt, is cruciaal om de truc te doen slagen. Die is heel vaak simpel. Net als marketing vandaag moet je mensen meenemen in hun eigen perceptie.”
Dat goochelen is voor Carlo de bron geweest. Maar de magie van zijn eerste Mac-computer – “130.000 frank” – veranderde voor een deel de richting. “Die Mac was een klein blokje, het intussen iconisch geworden toestel. En eigenlijk had de magie van dat blokje me zo getroffen dat het de rol van theatergoochelen overnam. Ik had een nieuwe magie ontdekt. Ik kon er ander soort bereik mee hebben, en dat deed me wat. Met één drukwerk kon ik als grafisch ontwerper duizenden mensen bereiken.”
“Voor mij geldt: zich overal thuis voelen, en nergens thuiskomen.”
Carlo Van Tichelen – zaakvoerder Phobos&Actor
“Applaus krijg je omdat mensen gelukkig zijn, niet omdat jij speciaal bent. Marketing is dus geen ik-verhaal, maar dat van je publiek. Het is dezelfde kik van een onderwijzer die achteraf het succes van zijn leerlingen meet. Die kik, dat je iets op een maatschappelijk groter vlak verwezenlijkt, en dit kan doen met mensen die virtuoos kunnen spelen, is fantastisch. Bij Phobos&Actor hebben we experten in programmeren, in kunnen managen, in grafisch ontwerp. Dat is ons concertteam. Ik heb mensen die even lang voor ons werken dan dat ik er werk.”
Is Carlo in dit verhaal dan de componist of de dirigent? “Ik vind beiden te eervol. Ja, ik maak er deel van uit, maar ik zie mezelf als de producer. Want alles vertrekt vanuit een basisidee, vanuit een toekomstvisie. Ik vind mezelf eerder een expert in generalisme. Waar ik in uitblink, is het feit dat ik een overzicht heb, een helikopterzicht waarmee je de juiste elementen bij elkaar kan zetten. Ik breng de talenten samen, ook de dirigent en de componist zelf.”
“Ik ben graag met de toekomst bezig. Waar gaat het met de wereld naartoe? Zeker als marketeer ben je er om inspiratie te geven aan je ondernemer. Velen bedrijven hebben de eigenschap dat ze leven in een cocon. Als marketingagentschap ben je misschien wel de ultieme plek waar dat cocon doorbroken wordt. Dat komt omdat je zelf op honderd plaatsen komt, terwijl anderen vaak in hetzelfde stramien blijven. Voor mij geldt: zich overal thuis voelen, en nergens thuiskomen.”
“Als ik in 1 ding een rebel ben, is dat ik het mij nooit afgeleerd heb om de waarom-vraag te stellen.”
“Ik ben vooral ook fier op al die honderden ondernemers waar ik elke dag van leer. Mensen die met een frisse blik iets anders doen, en vaak van zichzelf denken dat ze gewoon hetzelfde aan het doen zijn. Bescheidenheid en zelfrelativering zijn ingebakken bij Kempische ondernemers. Maar het zijn deze mensen die je elke dag inspireren. Als mensen, medewerkers, met iets nieuws afkomen: ik hou ervan!”
“De marketeers van vroeger hadden ook een beeld dat te complex was opgebouwd, waardoor ze door het bos de bomen niet meer zagen. Daarom proberen wij het eenvoudig te maken. Op zich is marketing niet moeilijk. Als ik in 1 ding een rebel ben, is dat ik het mij nooit afgeleerd heb om de waarom-vraag te stellen. Als je antwoordt op ‘waarom’ met ‘daarom’, dat maakt iemand oud. Zolang je maar beseft dat er na volwassenheid niet veel over is. Een volwassen vrucht kan alleen maar rotten, dus laat ons beslist nog wat onvolwassen blijven.”
En hoe lang wil je doorgaan met onvolwassen te blijven? “Als je het hebt over marketing, da’s zo een met mij, dat de enige manier dat ik daar mee stop, is overlijden. Dus ik ga zo lang door als ik kan. Als mensen mij vragen: ‘hoe lang ga je door?’, dan denk ik aan Lowieke Stoof, een Kempische ondernemer, grondlegger van Henco en Henrad. Hij was bijna 70 toen hij met zijn bedrijf begon, om dan wereldwijd marktleider te worden. Je bent nooit te oud. Het lichaam kan er anders over oordelen, da’s een ander element.”
“Als ik de toekomst zie, ben ik meer dan ooit met marketing automation bezig. Het samenbrengen van sales en marketing, en bedrijven hierin inspireren. Het is in de essentie 1 geheel, 1 proces. Bedrijven begeleiden in de implementatie ervan, da’s essentiëler dan de techniek die er achter zit.”
In de toekomst wil Carlo ook nog meer kennis delen. “Tijdens corona heb ik het geluk gehad om heel veel te schrijven, en dat wil ik meer gaan doen. Ik heb een aantal webinars gemaakt voor Kanaal Z. Van vier van de vijf webinars heb ik ook een klein boekje geschreven.”
“Ik heb vooral een fantatstisch team. Een bedrijf is zijn mensen, dus da’s heel belangrijk. Ik wil ook fris blijven. Laat vader worden, zoals ik deed, is hiervoor ideaal. Met twee kinderen, Leonardo van bijna 8 en Anastacia van 10, word je gedwongen om jong te blijven. Dat is heel verrijkend.”