Masterstudenten Toegepaste Economische Wetenschappen aan Universiteit Hasselt hebben het afgelopen academiejaar diverse Limburgse bedrijven begeleid om hun groeiambities te realiseren. De omgekeerde wereld, zeg maar, want meestal zijn het ondernemers die studenten praktijkervaring bijbrengen. “Onder meer bij cosmeticabedrijf Cent Pur Cent en houtskeletbouwer MBS hielp de frisse blik van jeugdig talent om met nieuwe inzichten naar de toekomst te kijken”, zeggen prof. dr. Jelle Schepers en Seppe Croonen die namens UHasselt het project begeleidden.
Op een methodologische manier zochten de studenten maandenlang, samen met de CEO, naar manieren om de groeiambitie te bereiken. In een eerste fase brachten de studenten de strategische keuzes die het bedrijf vandaag maakt in kaart. Daarna keken ze naar het groeipotentieel, bijvoorbeeld in het aanboren van een nieuwe afzetmarkt of de lancering van nieuwe producten. Via klantenbevragingen en marktonderzoek hielpen de studenten het bedrijf om de beste groeiopties te kiezen, en tot slot een concreet actieplan uit te werken.
“Die externe blik van de studenten op het bedrijf, liet veel bedrijfsleiders toe om het operationele aspect even los te laten en strategisch na te denken over de toekomst. Op die manier werden ze echt een meerwaarde voor het bedrijf”, zegt prof. dr. Jelle Schepers. (lees verder onder de foto)
Eén van de projecten was de analyse van Rigorgeous, het cosmeticabedrijf van Caroline Rigo, dat merken als Cent Pur Cent verdeelt. Studenten Febe Karmaoui, Alexia Morato en Anke Wijnen, mochten hun inspiratie de vrije loop laten. “Het is echt geweldig dat wij de kans hebben gekregen om samen te werken met deze topondernemer”, aldus het drietal. “Hopelijk hebben we enkele goede ideeën kunnen aanreiken. En zelf nemen we heel wat inzichten mee voor later, als we écht consultant zijn.”
Caroline Rigo is tevreden over het werk van de studenten. “Ik vond de samenwerking een grote meerwaarde voor ons bedrijf. Een andere kijk op de zaken vanuit een fris en jong oogpunt, door mensen die de toekomst zijn van onze economie. Het geeft andere inzichten. En dat daagt dan weer jezelf als ondernemer uit om anders te gaan denken.”
Voor volgend academiejaar hebben zich al enkele bedrijven kandidaat gesteld om de doorlichting te laten doen.