Ninja_Express_KeyArt_ROW_A3_600dpi_Landscape_CMYK_SIMP (1)

Animatiereeks van Gentse Creative Conspiracy is klaar om de wereld te veroveren

GENT - Na de succesreeks ‘Uki’ kondigt het Gentse productiehuis Creative Conspiracy samen met entertainmentstudio eOne van speelgoedgigant Hasbro, de wereldwijde lancering aan van hun nieuwe animatiereeks ‘Ninja Express’. De TV serie werd bedacht door Kim Claeys en richt zich op kinderen tussen zes en negen jaar. Ze toont de avonturen van de speciale pakjesdienst van Kiro, Konpeki en Aka, drie ninja’s met superkrachten.

Gedurende twee jaar werkten 80 mensen aan de serie, verspreid over teams in Gent, Parijs, Lille en Dublin die werden aangestuurd door producent Creative Conspiracy. Samen met o.a. eOne/Hasbro en Warner Media (Cartoon Network, Boomerang en HBO) werd meer dan 10 miljoen euro geïnvesteerd in het eerste seizoen, dat bestaat uit 52 afleveringen van 11 minuten. Vanaf 1 juli is ‘Ninja Express’ bij ons te zien op Ketnet, met de stemmen van o.a. Govert Deploige, Kobe Van Herwegen, Vicky Florus en Dieter Troubleyn.

Ook verschillende internationale zenders hebben de serie opgepikt en starten de uitzendingen samen met Ketnet. In Engeland is BBC mee aan boord, in Frankrijk Gulli en in China Huace. Met uitzondering van Amerika verzorgt Warner Media de wereldwijde uitzendingen van deze prestigieuze animatiereeks die in Vlaanderen werd ontwikkeld.

 

Wijde wereld

Voor bedenker Kim Claeys is Ninja Express de eerste creatie die een internationale tv-serie is geworden. “Het is een hele ervaring om te zien hoe iets wat ontstaat als een droedeltje op papier, de weg te zien afleggen tot TV reeks”, zegt hij. “Grappig hoe zo’n figuren gaandeweg hun eigen leven leiden. En straks stappen ze de wijde wereld in. Hopelijk sturen ze me nog eens een kaartje…”

10 miljoen

“Het is een werk van lange adem geweest”, zegt Luc Van Driessche, oprichter van Creative Conspiracy. “Een serie van deze omvang kan je enkel maken door samen te werken met buitenlandse partners en zenders. Dat vraagt heel wat tijd, kennis en ervaring om dit op te zetten en uit te rollen. De pittige investering van meer dan 10 miljoen werd gedragen door o.a. eOne/Hasbro en Warner Media, en lokaal vonden we geld bij VRT, het VAF, Screen Flanders en de Tax Shelter.”

Internationale productie

“De eigenlijke productie nam 2 jaar in beslag met teams in Gent, Parijs, Lille en Dublin. In totaal spreek je dan al snel over een 80-tal mensen, waarvan meer dan de helft in Vlaanderen. Toen we goed en wel begonnen waren, gingen we in lockdown. Gelukkig wordt al het werk digitaal gedaan, dus een groot deel van onze mensen kon thuis verder werken, maar het internationale productieproces werd hierdoor wel complexer. We mogen van geluk spreken dat we over erg getalenteerde mensen beschikken, zij brachten alles tot een goed einde”

“We zijn zeer tevreden met het resultaat”, zet Peter Decraene, partner bij Creative Conspiracy en verantwoordelijk voor Business Development, het gesprek verder. “Het enthousiasme bij al onze partners is bijzonder groot. Naast de absurde verhaallijnen, de spanning én de superkrachten, heeft Ninja Express genoeg troeven waardoor we er alle vertrouwen in hebben dat kinderen en hun ouders de reeks snel zullen omarmen. Voor een klein Belgisch bedrijf als het onze was het best spannend om te kunnen samenwerken met gevestigde namen als BBC en Warner Media. Het feit dat we eOne, het bedrijf achter Peppa Pig en PJ Masks, als co-financier en commerciële partner konden strikken, maakt dat we met deze animatiereeks echt in goede handen zijn.”