Ondernemer Kristof Van Loy zit niet om een groots project verlegen. Hij heeft in het verleden al heel wat horeca-ervaring opgedaan, en baatte onder andere een grote zomerbar in Westerlo uit. Met Concept Factory ontwerpt hij totale horeca-interieurs en terrassen, en voert ze ook uit, tot en met de automatisatie van de systemen. Een tijd geleden richtte hij samen met de Peltse horecaondernemer Sven Clauwers Booze Stop op. “Met dit bedrijf bouwen we extreme voertuigen om tot een bar. Zo is er al een Engelse dubbeldekker, die pas de show stal tijdens een opendeurdag van een bedrijf. We gaan dan ook altijd ver in de aankleding, met aangepaste outfits en accessoires. We werken ook nog aan een ‘London Bus’ en een oude brandweerwagen.”
Koelcel
Een bar in een Engelse bus? “Het is best ruim, hoor. Je kan er vlot met 4 à 6 mensen in werken. We bouwen er alles in wat nodig is om op een professionele manier drankjes te maken: automatische tapmachines, togen in inox en een op maat gemaakte koelcel aan boord.” Volgens Van Loy is er veel interesse in de speciale concepten. “Vooral in Nederland mag het iets specialers zijn. We hebben pas een groot festival aangenomen in Ahoy. Nu zijn we ook met Belgische organisatoren in gesprek.”
En nu hebben de ondernemers een icoon van Belgische rijkswacht naar België gehaald. “We hebben het allerlaatste exemplaar van de oorspronkelijk 3 helikopters gevonden bij een verzamelaar in Zweden. We zijn de Puma daar gaan kopen, en hebben ‘m dan naar België laten transporteren.”
De helikopter heeft veel potentieel om te benutten. “In dit toestel konden 16 mensen meevliegen. De body is gigantisch, en dubbel zo groot als de bus. Er is ruimte voor een heel grote bar. We gaan ervoor zorgen dat de wieken weer – heel zachtjes natuurlijk – kunnen draaien, dat geeft toch een extraatje op events. Die beleving, daar willen we op inzetten.” Van Loy en zijn zakenpartner denken al na over de themakleding die bij de heli kan horen. “We trekken sowieso het thema door. Ja, dit is echt uniek op de markt. Niemand in Europa verhuurt dit type van bar.”
In 1973 kocht de Belgische Rijkswacht drie van deze Puma SA330-helikopters: de G01, de G02 en de G03. Ze hebben tot in 1993 gevlogen, en daarna zijn ze vervangen door de Seeking-helikopters. “De G03 is tijdens een crash in Lyon vernield, en de G01 is ontmanteld voor onderdelen. Dat maakt ons exemplaar zo bijzonder: het is het enige overblijvende toestel, en is na een lange omweg terug in ons land.” Het transport van de oude helikopter bleef niet onder de radar van de liefhebbers en spotters. “Op verschillende Facebookpagina’s circuleerden al snel foto’s van de heli op de vrachtwagen. Ik wordt intussen gebeld door ex-piloten en -techniekers die het toestel nog eens graag van dichtbij zouden willen zien. Zo belde ook de zoon van een man die dertig jaar met de toestellen gewerkt had.” In Brasschaat is destijds een speciale eenheid opgericht om de Puma’s te onderhouden. Hier werkten zo’n dertigtal personeelsleden van zowel de landmacht als de rijkswacht. De Puma-toestellen werden onder meer gebruikt voor orgaantransporten, brandbestrijding, politietaken, militaire taken en hulp bij overstromingen, en werden later opgevolgd door de nog bekendere Sea King-toestellen.
Het duo rond Booze Stop werkt intussen verder aan dit bijzondere project. “We hopen de helikopter eind juli klaar te hebben. Volgende week komen er nog enkele stukken aan in ons land. De staart en de wieken worden apart vervoerd. Zo gaan we het toestel binnenkort ook vervoeren naar evenementen: de heli komt op een speciaal gebouwde trailer. De wieken en de staart kunnen er telkens afgehaald worden.”