Meubis verkoopt betaalbare binnenmeubels aan particulieren. Dat gebeurt enerzijds in zijn fysieke showroom in Adegem en anderzijds via zijn online webshop. “We kopen onze producten rechtstreeks aan bij de fabrikanten”, aldus Samaras. “Daarbij doen we bewust een beroep op lokale ondernemingen. Zo’n 50 tot 60% van ons aanbod is van Belgische makelij.”
Wat startte als een Vlaams familiebedrijf groeide in geen tijd uit tot een Europese speler. “Sinds onze oprichting in 2018 breidde de afzetmarkt uit van louter België naar de hele Benelux en Luxemburg”, vertelt de zaakvoerder trots. Hij is vastbesloten om het daar niet bij te laten. Doordat er in het buitenland nog hogere marktpotentiëlen bestaan, wil Samaras de webshop van Meubis optimaliseren tot een .com-versie. Zeker nu de coronacrisis de online verkoop in een stroomversnelling bracht.
Digitalisering opent Europese deuren
Over een maand wil Samaras de Europese versie van de Meubis-webshop lanceren. Daarmee kunnen klanten uit alle Europese landen, op het Verenigd Koninkrijk na, bestellingen plaatsen. Daarnaast zal hij investeren in de ontwikkeling van een eigen platform dat klanten en monteurs met elkaar verbindt.
“Met Montagem ontwikkelen we een uniek Europees platform dat klanten met gecertificeerde monteurs uit hun buurt met elkaar verbindt. Zo spelen we met Meubis in op de vraag naar oplossingen voor de deeleconomie en de behoefte van mensen om op een legale manier een centje bij te verdienen”, legt Dimitri uit.
Tegen het einde van dit jaar werkt Meubis het gebruiksklare proof of concept van het Montagem-platform af. “Begin 2022 gaat de testfase van start”, legt Samaras uit. “Daarbij zullen we meteen verschillende businessmodellen uittesten. Het is immers de bedoeling om de finale versie toe te passen, te commercialiseren en integreren in klantenportalen van bedrijven in parallelle nichemarkten.” Op die manier focust Meubis tegelijkertijd op digitalisering en schaalbaarheid.
Meubels voor iedereen
De digitalisering betekent echter niet dat Samaras de fysieke showroom van Meubis zal sluiten: “Het blijft een belangrijk advies- en verkoopkanaal, al zullen we extra inzetten op onze digitale toegankelijkheid en communicatie.” Volgens de zaakvoerder wierp die aanpak het afgelopen jaar al vruchten af: in 2020 nam het aantal online sessies toe van 770.000 tot 1,33 miljoen, met een stijging van de omzet uit online verkoop van 26% tot gevolg.
Met haar keuze voor het digitale pad wilt de onderneming verder groeien op de markt van de betaalbare meubels. “Via de crowdlendingcampagne willen we minimaal €200.000 ophalen, onder meer om te investeren in de webshop en het nieuwe platform”, klinkt het bij de onderneming. “Bovendien brengen beide digitale innovaties ons dichter bij de realisatie van onze slogan ‘meubels voor iedereen’.”
Investeren in de crowdlendingcampagne van Meubis kan nog tot en met 27 juli 2021. Meer informatie vind je op het WinWinner-platform.