Interim job small

Meer dan 16% vindt job via een persoonlijke kennis

MECHELEN – Veel mensen vinden een job via een familielid of vriend. Dat blijkt uit onderzoek van hr- en payrollspecialist SD Worx bij 1000 werkende Belgen. Meer dan 16% van de werknemers in België vond een job bij zijn huidige werkgever dankzij een persoonlijke kennis. Nog eens één op zes (16%) vond werk via een jobsite.

Binnenkort zullen heel wat jongeren afstuderen. De kans is groot dat ze via een persoonlijke kennis een job vinden: bijna één op vijf (16%) vond een job via familie, vrienden, kennissen, buren en eenzelfde aantal (16%) via jobsites. Op de derde plaats (11%) komt de jobpagina van de website van de werkgever. Een op tien (10%) werd persoonlijk aangesproken door de werkgever. 7% verliep via een rekruterings- en selectiebureau, 9% via een uitzendbureau of een tewerkstellingsdienst van de overheid.

“In België zijn jobsites (16%) en het persoonlijke netwerk (16%) de meest gebruikte kanalen. In vergelijking met andere landen valt op dat in Duitsland bijna één op vier (24%) werk heeft gevonden via persoonlijke contacten. In Frankrijk (20%) zijn jobsites de meest gebruikte kanalen. De Britten vinden hun baan het vaakst op de site van hun werkgever: in 17% van de gevallen“, vertelt Cathy Geerts, Chief HR Officer bij SD Worx.

Opvallend is dat sociale media en e-mail de minst efficiënte manieren zijn om werk te vinden. Slechts 4% van de Belgen zegt via LinkedIn in contact te zijn gekomen met de huidige werkgever; 4% noemt Facebook. Slechts 3% zegt ook rechtstreeks online of via e-mail benaderd te zijn. Dit resultaat kan mogelijks mee verklaard worden door het feit dat een deel van de ondervraagde werknemers hun huidige baan al meer dan 20 jaar beoefenen, en in die tijd was er nog geen sprake van sociale media.

De werknemers geven een goede score aan het rekruteringsproces: 80% ervaarde dit als positief tot zeer positief, 16% is hier eerder neutraal over en slechts 4% heeft een negatief gevoel. België is dus een zeer goede leerling, ook al scoort Nederland het best: 89% van de Nederlandse respondenten haalt een positieve tot zeer positieve ervaring aan. Franse werknemers zijn het minst tevreden over het selectieproces en de communicatie voor en na een gesprek.

Na de aanwerving is de volgende stap het onboardingsproces. Bijna 8 op de 10 Belgische werknemers ervaarden het onboardingsproces bij hun nieuwe werkgever als positief tot zeer positief. 15% had hier een eerder neutraal gevoel bij, terwijl ongeveer 1 op 20 zich slecht begeleid voelde door de nieuwe werkgever.

België behoort nog steeds tot de goede leerlingen. In Nederland krijgen 2 op 3 werknemers steun van een collega. In de helft van de gevallen nemen Britse werkgevers of supervisors een deel van de onboardingsprocessen op zich. In Frankrijk (17%) en het Verenigd Koninkrijk (15%) moeten nieuwe werknemers het de eerste weken meestal alleen doen.