Winsol ging in 1876 van start toen Jules Windels als schrijnwerker een eigen bedrijf begon in houten rolluiken. De voorbije 140 jaar ontwikkelde Winsol zich tot een dynamisch bedrijf dat kwalitatieve zonweringsproducten, terrasoverkappingen, ramen en deuren, rolluiken, garagepoorten en balustrades levert. CEO Xavier Costenoble: “Die kwaliteit kunnen we leveren dankzij ons hoogtechnologische machinepark dat bovendien grondig werd uitgebreid om meer afwerkingen in-house af te ronden, de capaciteit en efficiëntie op te voeren, levertermijnen te verkorten en ook beter te kunnen beantwoorden aan de vraag van de consument.”
Winsol investeerde fors o.a. in een nieuwe screenconfectiemachine om makkelijker grotere screens te maken (want de ramen worden ook steeds groter), extra opslagcapaciteit om kortere levertermijnen te garanderen, en verschillende machines om handelingen te automatiseren om de verhoogde vraag aan te kunnen. Bovendien werkt hun eigen lakkerij en Pergola SO! afdeling voortaan in verschillende shiften om de vraag beter te kunnen bijhouden.
Inzetten op groeiende renovatiemarkt
Winsol is daarnaast ook een vaste waarde op het vlak van aluminium en pvc ramen en deuren. Naast het zeer uitgebreide gamma aluminium schrijnwerk in alle stijlen, breidt ook het pvc schrijnwerk later dit jaar uit met een nieuwe hoog-isolerende serie. “Hierdoor kunnen we op elke vraag een gepast antwoord bieden en focussen we nog meer op de groeiende renovatiemarkt. En die renovaties zijn absoluut nodig om aan de eisen van de Europese Green Deal te voldoen”, aldus nog Costenoble.
Internationale design awards
De innovatieve designs en kwaliteit van Winsol zonwering ontgaat ook internationale designjury’s niet. Dit jaar ontving het bedrijf zijn 3de en 4de Red Dot Design Award voor de SolarBox voorzetrolluiken en de Pergola Z!P en Z!P CUBE. Eerder dit jaar werd de SolarBox ook al bekroond met een gouden R+T Innovation Award.
Team Winsol groeit mee
Om aan de groeiende vraag te voldoen breidde Winsol de zonwering afdeling in Aalter grondig uit. “We investeren niet alleen in het eigen team (Team Winsol telt ondertussen meer dan 500 werknemers), maar ook in ons uitgebreide netwerk (nationaal en internationaal) van exclusieve verdelers, de Winsol Select en Premium Partners. Dat doen we o.a. via technische en productopleidingen, marketingondersteuning en leadgeneratie.”
Rebranding
En tot slot: in juli pakt Winsol uit met een nieuwe branding. Deze gaat verder dan louter een aangepast logo. De nieuwe tagline ‘a home to enjoy’ licht al een tipje van de sluier op. “Het nieuwe Winsol focust op het creëren van een thuis waar je kan genieten, en dat over ons volledige productgamma heen en met het oog op comfort, duurzaamheid en veiligheid”, besluit de CEO.