De Eindhovense truckfabrikant presenteerde na 30 jaar een compleet nieuwe cabine. Deze ontwikkeling zou een investering van meer dan 1 miljard euro gevraagd hebben. De nieuwe trucks komen vanaf oktober dit jaar in het verkeer. DAF stelde niet 1, maar drie nieuwe modellen voor.
DAF is de eerste fabrikant die een reeks trucks introduceert die inspeelt op de nieuwe Europese regelgeving voor afmetingen en gewichten. Het bedrijf heeft deze kans benut om een nieuw topsegment te creëren. Met de nieuwe generatie trucks realiseert DAF tot 10% minder brandstofverbruik en een evenredige vermindering van de CO2-uitstoot. Deze indrukwekkende verbetering lukte door onder andere gebruik te maken van computersimulaties van de luchtstromen. Zo is een cabine ontstaan met de optimale aerodynamische vorm.
De state-of-the-art dieselmotoren zijn geschikt voor de laatste generaties biobrandstoffen, alsook hernieuwbare e-fuels om de CO2-uitstoot van het wegtransport verder te verminderen. Bovendien is het platform van de Nieuwe Generatie DAF klaar voor toekomstige ‘zero emissions’ aandrijflijnen.
De cabine- en assenfabriek van DAF Trucks staat in Westerlo-Oevel. Er werken 1200 mensen aan de cabines en 800 aan de assen, en is hierdoor een belangrijke werkgever in regio Kempen.