“Wij zijn een unicum in Vlaanderen op het gebied van emissievrij personenvervoer”, aldus CEO Olivier Van Mullem van Multiobus. In totaal zal Multiobus met 12 volledig elektrische bussen rondrijden in de regio Oost-Brabant. Zij kochten eerder al 2 groene voertuigen die sinds 2018 voor personenvervoer worden ingezet. Om de bussen probleemloos op te laden moest de infrastructuur op de stelplaats worden aangepast. Deze werken, waaronder de plaatsing van een kabelbrug, laadzuilen en een pantograaf, zijn ondertussen zo goed als klaar.
Langetermijnvisie
Deze investeringen passen binnen de langetermijnvisie van Multiobus. Ten laatste in 2035 wil het bedrijf een zero-emissiebedrijf zijn. Jaarlijks betekent dit een vergroening van 7 à 10% van zijn busvloot met bovendien bijkomende investeringen rond gebouwen, energievoorzieningen … Een enorme uitdaging dus, maar Multiobus wil de klimaatuitdagingen proactief aanpakken. “We zijn ervan overtuigd dat dit mogelijk is als wij er nu aan beginnen. Op 10 jaar willen we onze ecologische voetafdruk met 80% verkleinen”, aldus nog Van Mullem. Vlaanderen wil vanaf 2025 in de stadskernen enkel nog emissievrij busvervoer. Multiobus verzorgt als privébedrijf busvervoer in opdracht van De Lijn. Op dit moment is het bedrijf goed voor 40% van de afgelegde kilometers, waardoor ze een belangrijke partner is voor de openbare vervoersmaatschappij.
Snufjes
De zero-emissiebussen hebben verder geen achteruitkijkspiegels meer, maar beschikken over camera’s en infraroodcamera’s voor een beter en veiliger zicht op de weg. Daarnaast zijn ze uitgerust met driepuntsgordels, zowel voor chauffeur als passagiers. Ook WIFI en USB-aansluitingspunten zijn overal in de bus beschikbaar. Er is ten slotte ook een zeer accurate opvolging van de voertuigen (track & trace).
Toekomst veiligstellen
“We wensen de toekomst van Multiobus veilig te stellen door in te zetten op zero-emissiebusvervoer en uit te kijken naar nieuwe vormen van personenvervoer. Indien we nog langer zouden wachten en blijven investeren in dieseltechnologie zouden deze bussen nooit hun normale economische gebruiksduur halen. Bovendien denken wij dat onze sector dringend moet vergroenen om haar bestaansrecht te kunnen blijven behouden”, besluit Van Mullem.