parkeergebouw

Antwerp Euroterminal bouwt immens parkeergebouw

Antwerp Euroterminal (AET), een joint venture tussen Mexico Natie en de Grimaldi Group, is de home terminal in West-Europa van verschillende lijnen van de Grimaldi groep met verbindingen naar Noord- en Zuid-Europa, West-Afrika en Noord- en Zuid-Amerika. De multipurpose terminal, gespecialiseerd in de behandeling van containers, stukgoed en diverse types voertuigen, heeft een sterke nood aan verdere uitbreiding. Er wordt nu gestart met de bouw van een multilevel parkeergarage. Het gaat om de grootste parkeergarage in ons land.

Doordat een horizontale expansie van de terreinen momenteel niet mogelijk is, trekt AET de kaart van verticale groei of ‘inbreiding’. Het zal bijkomende stockagezone creëren door het bouwen van een multilevel parkeergarage op de bestaande terreinen van de terminal.

De bouw van de eerste van potentieel drie secties van een gebouw met een hoogte van 19 en een lengte van 430 meter is nu gestart. Het gebouw zal 7 verdiepingen tellen en de eerste sectie zal zo’n 9.700 voertuigen kunnen huisvesten. Dit zal nu reeds de grootste ‘single unit parking’ in België worden.

AET kiest voor duurzaamheid

Met de keuze voor inbreiding trekt AET opnieuw de kaart van duurzaamheid. Concreet wordt op een oppervlakte van net geen 25.000 m² een capaciteit van 172.000 m² parking gecreëerd.

Recent experimenteerde de terminal nog in elektrische vorkliften en terminal equipment op waterstof. Ook zet het bedrijf sterk in op eigen elektriciteitsvoorziening en -opslag, waarvoor het diverse samenwerkingsverbanden aanging. In samenwerking met Wind Aan de stroom, worden er actueel drie windmolens gebouwd op de terreinen van AET. Daarnaast neemt AET samen met de Port of Antwerp deel aan het ‘Pioneer’ project, onderdeel van de ‘EU-Green Deal’.

Ook bij het ontwerp van de parkeergarage staat duurzaamheid voorop met de installatie van zonnepanelen als dakbedekking voor het gebouw. Hierdoor zal het gebouw 3,5 megawatt elektriciteit opwekken. Deze groene stroom zal onder andere worden aangewend voor het opladen van elektrische voertuigen en mogelijks gebruikt worden voor het voorzien van walstroom voor schepen.

Op uitdrukkelijke vraag van de bouwheer werd voor de fundering geopteerd voor trillingsvrije grondverdringende schroefpalen in plaats van de gebruikelijke hijpalen. Deze keuze werd bewust gemaakt om geluidsoverlast voor omwonenden te beperken.