Stijn Coolbrandt: “Al een paar jaar speelde er een idee in mijn hoofd. Ik stelde vast dat mensen heel vaak pas in aanraking komen met zorg als ze ziek zijn. Waarom hebben zorgverleners niet de tijd en ruimte om de psychosociale noden van patiënten preventief te detecteren en overeenkomstig door te verwijzen? Zo zouden we kunnen vermijden dat die psychosociale noden zich ontwikkelen tot ziektes.”
Een oproep van de stad Antwerpen naar innovatieve digitale oplossingen zette alles in gang. “Samen met NSX – Normalized Systems, een spin-off van de Universiteit Antwerpen, lanceerde ik Zipster, een digitaal platform dat zorgverleners ondersteunt. Eenzaamheid is bijvoorbeeld een thema dat vaak de kop opsteekt tijdens deze coronacrisis. Dankzij Zipster kunnen huisartsen patiënten heel snel doorverwijzen naar hulpverleners die mensen uit hun isolement proberen te halen. Zo vermijden we dat die eenzaamheid evolueert naar andere klachten.”
Geloof en vertrouwen van stad
“De financiële steun van de stad was een grote hulp om Zipster te realiseren, maar het geloof en vertrouwen dat de stad heeft in dit project is nog veel belangrijker. Daardoor konden we deuren openen die anders gesloten waren gebleven. De stad blijft trouwens in ons geloven en steunt ons met onze uitrol van Zipster over heel Vlaanderen. De grote stad heeft vertrouwen in een kleine start-up, dat vind ik heel bijzonder. Ik heb altijd in het verhaal van Zipster geloofd en het is heel fijn om te zien hoe het nu tot leven is gekomen.”