Drones op zee

Voka wil maritieme innovatie maximaal stimuleren

OOSTENDE - De blue economy en alles wat daarmee gepaard gaat, boomt. West-Vlaanderen heeft in dit domein een absolute voortrekkersrol te spelen. In de ogenschijnlijk klassieke maritieme sector is er ook een overduidelijke innovatietrend aan de gang. Voka wil mee de motor zijn van een sector in volle beweging.  

De maritieme sector is in volle ontwikkeling. Digitalisering, automatisering, vergroening van de scheepvaart, aantrekken en behoud van gekwalificeerd personeel, enzovoort: het zijn uitdagingen waar maritieme bedrijven dagelijks mee te maken hebben. In deze context zijn verschillende bedrijven uit onze regio reeds bezig met innovatieve projecten. Denk maar aan de autonome of onbemande scheepvaart op zee, aan onderwaterdrones of aan 5G-toepassingen op de Noordzee en in de havens, om maar enkele voorbeelden te geven.

Om dergelijke initiatieven te ondersteunen en te faciliteren werkt Vincent Van Quickenborne, (federaal) minister van de Noordzee aan een nieuw wettelijk kader. Voka West-Vlaanderen is hier nauw bij betrokken met het oog op een brede toepasbaarheid voor de bedrijven. De doelstelling is om de nieuwe wetgeving in werking te laten treden tegen 1 juli 2021.

Innovatieve business cases

In dit licht organiseert de federale overheidsdienst DG Scheepvaart in samenwerking met onder meer Voka West-Vlaanderen een webinar op 22 juni. Tijdens het webinar zal het nieuwe regelgevingskader toegelicht worden en zullen verschillende pilootprojecten en innovatieve business cases van bedrijven voorgesteld worden. Speciale aandacht gaat uit naar de technologische randvoorwaarden en digitale ondersteuning die nodig zijn voor de realisatie van autonome en/of onbemande vaartuigen op de Noordzee. Dit evenement kadert ook in de verkiezingscampagne waarbij België de ambitie heeft om de komende twee jaar opnieuw deel uit te maken van de Council (het beslissingsorgaan) van de Internationale Maritieme Organisatie.