Ze wilden onder meer jongeren bewust maken van de impact van levensstijl, eet- en beweeggewoontes op de conditie van hun hart. Om dit te doen willen ze innovatieve technologieën inschakelen zoals virtual reality en serious gaming. In het project “VR by heart” gingen de studenten aan de slag vanuit de insteek dat patiënten met hartfalen het vaak heel moeilijk hebben om zich hier concreet iets bij voor stellen.
De bedoeling is dat mensen met hartfalen tijdens hun consultatie of onderzoek echt kunnen zien wat er aan de hand is met hun hart. Vaak krijgen ze een abstracte medische uitleg of tekening mee van de cardioloog, dienen ze medicatie te nemen en hun levensstijl aan te passen zonder te begrijpen waarom dat zo belangrijk is. Onder het motto “Wat je ziet, begrijp je beter” wordt met een virtual reality bril hun eigen hart in beeld gebracht zodat ze echt visueel kunnen zien wat er ‘misgaat’.
De studenten zien veel potentieel in dit project: enerzijds kan het ingezet worden in ziekenhuizen bij consultaties, maar anderzijds kan het bijvoorbeeld ook in de opleidingen verpleegkunde en geneeskunde gebruikt worden om in de lessen anatomie heel duidelijk te maken wat er gebeurt bij een hartfalen.
Het tweede project is gericht op de sensibiliseren van jongeren omtrent hartaandoeningen. Een groep studenten ontwikkelde een serious game, met name “Cardiocity”. Een serious game is een spel dat ontworpen wordt voor meer dan louter entertainment. Door het spelen van het spel ga je iemand bepaalde skills aanleren, maar al spelenderwijze. De doelgroep van Cardiocity zijn middelbare scholieren. Zij kunnen in een virtuele stad met klasgenoten allerlei activiteiten doen zoals bv. op restaurant gaan, sporten in het park, stress leren reduceren op school, etc. Hierbij dienen de leerlingen ervoor te zorgen dat hun virtueel personage geen hartaandoening krijgt. Daarnaast is de tweede focus van de serious game kennis van reanimatietechnieken opfrissen.
Voor Hilde Vandenhoudt, docent en onderzoeker verpleegkunde bij Thomas More was dit, zowel voor de coaches als voor de studenten, een boeiend leertraject.” In onze ‘learning community’ is er veel ruimte voor kruisbestuiving. Innoveren in zorg, dat doe je samen”.