Ook in Vlaanderen is er menstruatiearmoede. Uit een recent onderzoek van Caritas Vlaanderen, bij 2.600 meisjes en jonge vrouwen tussen 12 en 25 jaar, blijkt dat 1 op de 8 soms niet genoeg geld heeft om maandverband of tampons te kopen. Bij meisjes en vrouwen die in armoede leven, loopt dat zelfs op tot 45%.
Pakketten
Reden genoeg voor Saforelle om in actie te schieten. De producent, met meer dan 30 jaar ervaring in hygiëne en intieme verzorging, klopte daarvoor aan bij BruZelle. Deze jonge vzw zamelt maandverband in, verpakt dit in stoffen zakjes die door vrijwilligers gemaakt worden en verdeelt deze pakketjes vervolgens gratis en discreet aan mensen in moeilijke leefomstandigheden. Ter gelegenheid van Menstrual Hygiene Day” werden 270 pakketten samengesteld met de bedoeling ze te verdelen onder vrouwen die soms niet genoeg geld hebben om tampons of maandverband te kopen.
Basisrecht
Louise Thevelin, Brand Manager Women’s Health bij Saforelle: “Op deze manier willen we ons steentje bijdragen aan een maatschappelijk probleem en mee het taboe rond menstruatiearmoede doorprikken. Want hygiëne, ook voor de intieme zone, is een basisrecht voor iedereen. Je mag het belang ervan niet onderschatten. We hopen dat onze verzorgingsproducten heel wat vrouwen zullen helpen, ook om het vertrouwen in hun intimiteit terug te winnen”, besluit Thevelin.
Overname
Saforelle behoort tot het Franse Laboratoires Iprad (1989°) dat begin dit jaar is overgenomen door Biocodex Benelux, gespecialiseerd in microbiota.