Sinds kort versterkt Julie Dhaene het team van Hallelujah, een bedrijf dat in 2017 door Dieter De Vos werd opgericht en als missie heeft het werkgeluk in Belgische bedrijven te verhogen. Julie Dhaene vult het team van Hallelujah perfect aan door haar jarenlange ervaring in het adviseren van bedrijven met betrekking tot hoe om te gaan met human capital, bijvoorbeeld door het in kaart brengen van competenties, adviseren bij aanwervingen of het geven van opleidingen (bv. rond leiderschap). Dhaene’s laatste ervaring in rekrutering en selectie was bij Mercuri Urval, een wereldspeler op vlak van talent management.
Ze licht zelf toe: “Na een decennium bedrijven te adviseren aangaande kennis en competenties heb ik geleerd dat er meer nodig is dan alleen maar de juiste persoon op de juiste stoel te plaatsen. Over de juiste competenties beschikken, is namelijk geen sluitende garantie om gelukkig te zijn op het werk. Onderzoek heeft aangetoond dat psychologische veiligheid op het werk van onschatbare waarde is. Dit gaat over het feit dat er een open cultuur is waar feedback kan gegeven worden, waar het oké is om vragen te stellen en waar mensen zich goed voelen.”
De sleutel tot succes voor bedrijven
Happiness is gold. Dat is de insteek van waaruit Hallelujah steeds vertrekt. Werknemers die zich niet goed op het werk voelen, zijn namelijk ook minder productief. Een slechte score op vlak van werkgeluk kan dus rechtstreeks gelinkt worden aan bedrijfsresultaten. Dieter De Vos, oprichter van Hallelujah, beseft dat maar al te goed en wil bedrijven dus niet enkel helpen excelleren op vlak van geluk, maar ook op vlak van concrete resultaten.
Met de komst van Julie Dhaene in het team, gelooft De Vos dat Hallelujah er een sterke asset bij heeft: “Julie is een ‘perfect fit’ dankzij haar brede mensenkennis en ervaring in talent management. Bij Hallelujah heeft iedereen zijn of haar eigen superpower en visie op hoe we het professioneel landschap samen vooruit kunnen helpen en beter maken voor zowel werknemers, als werkgevers.”
Toenemende vraag
De missie van Hallelujah is dus bedrijven te helpen in de uitdagingen van vandaag en morgen op vlak van Happiness. “Want wie zich goed voelt op het werk presteert beter. We merken dat de vraag in de markt ook toeneemt: op basis van een recente iVOX studie waarin meer dan 1.000 Belgische werknemers en meer dan 250 Belgische werkgevers bevraagd werden, merken we dat hier nog heel wat werk aan de winkel is”, aldus Julie Dhaene.
Uit die resultaten blijkt onder andere dat amper 48% van de Belgische werknemers vertrouwen heeft in leidinggevenden, terwijl 62,2% van de werkgevers er wel van overtuigd is dat er vertrouwen in het leiderschap is. Een eerste belangrijke conclusie is dus dat de perceptie van werkgevers vaak niet strookt met de ervaring van werknemers. “Dit is een voorbeeld waar Hallelujah hulp kan bieden: namelijk door op zoek te gaan naar waar in een bedrijf extra Happiness en ondersteuning welkom is. Dat doen we onder andere door middel van metingen. Afhankelijk van de resultaten vuren we ‘Shots Of Happiness’ af, kleine geluksmomentjes die het engagement en betrokkenheid bij de medewerkers structureel vergroten”, zo sluit Dieter De Vos af.