20210507_3135

Starter van de week: WHISK zet in op hybride B2B events

STEKENE – “Elk nadeel heb z’n voordeel.” De filosofische woorden van een voetballegende dienden als inspiratiebron voor ondernemerschap binnen een vergeten sector. De start-up WHISK wil namelijk het “nieuwe normaal” voor B2B events bepalen en uitrollen. Een gedurfde stap waar het Oost-Vlaamse duo Evita en Jelle, 2 project-managers gewapend met een stevige rugzak, helemaal klaar voor is.

Evita Janssens (35) en Jelle Leplae (34) leerden elkaar jaren geleden kennen “aan de koffiemachine” bij hun toenmalige werkgever. Met respectievelijk 14 en 12 jaar professionele ervaring hebben ze ontelbare kleine en grote events voorbereid, uitgewerkt en in goed banen geleid. Daaruit is een vriendschap ontstaan die vandaag – een decennium later – voor deze avontuurlijke sprong zorgt.

“De basis van ons partnership is vriendschap en vertrouwen. We kennen elkaars sterktes, de scherpe kantjes, de soft spots en zijn daardoor heel complementair”, legt Evita uit.

“Dat we samen geen café gingen openen was een no-brainer. Onze kracht ligt in onze ervaring in events. Dat kennen we, dat kunnen we, dat doen we met passie. Het deed pijn om iedereen in de sector machteloos te zien toekijken en af te wachten. Op een bepaald moment voelde dat als wachten op Godot en dat was ons tipping-point”, gaat Jelle verder. “Toen zijn we bepaalde zaadjes gaan planten om te kijken welke de moeite waren om verder water en zonlicht te geven, met dit als nieuw startpunt.”

Hybride B2B events

Op 10 mei 2021 ging uiteindelijk eventkantoor WHISK van start. Evita en Jelle focussen op de B2B-markt en zetten vooral in op een hybride aanpak. “Bij hybride events komt het beste van twee werelden samen”, legt Jelle uit. “De sector ondergaat momenteel een forse digitale transformatie, maar we snakken ook allemaal erg naar opnieuw fysiek samenzijn. Bij hybride events combineren we zowel fysieke bijeenkomsten waar gasten live aanwezig zijn, als de digitale aanpak waarbij parallel nog steeds heel wat mensen online het event bijwonen. Wij geloven sterk dat hybride het nieuwe normaal wordt.”

Onzekere tijden

Om in onzekere tijden te investeren, binnen een sector waar een volledige relance nog niet onmiddellijk aan de orde is, kan op zijn minst risicovol genoemd worden. “Wij gaan voor ambitieus!”, pikt Jelle in. “We weten heel goed wat we doen, waar we aan toe zijn en waar we met WHISK het onderscheid kunnen maken. Bedrijven begeleiden in de juiste keuzes voor hun bedrijfs-, personeels- of launch-event is vandaag cruciaal.”

Wie denkt dat Live Experiences enkel voor fysieke events zijn, heeft het wel degelijk mis. “Digital events zijn intussen goed ingeburgerd maar daar hangt nog een pak fruit op plukhoogte”, vult Evita aan. “Beleving, zintuiglijke prikkels, emoties, … al die zaken kunnen ook digitaal versterkt worden. Daar gaan wij ons, samen met een sterk netwerk, op een originele en vernieuwende manier op focussen.”

Nood aan events

Dat bedrijven snakken naar (al dan niet hybride) events blijkt uit het aantal aanvragen dat WHISK op slechts twee weken tijd binnen kreeg. “Het loopt eigenlijk beter dan verwacht”, zegt Jelle tevreden. “We zijn er dan ook van overtuigd dat de sector snel opnieuw zal opstarten en bedrijven op zoek zullen gaan naar manieren om te communiceren naar klanten en personeel via zowel innovatieve hybride als klassieke events. Met onze rugzak aan ervaring en brede contacten willen wij voor hen klaarstaan.”

Persoonlijke aanpak centraal

Het duo heeft niet als doel het grootste kantoor te worden, maar wil vooral zijn persoonlijk aanpak kunnen blijven garanderen. De events van WHISK zijn dan ook steeds op maat van de klant uitgewerkt. 

“We zijn van mening dat een persoonlijk aanpak momenteel het best aanslaat”, aldus Evita. “Op termijn zouden we graag met 5 à 6 werknemers aan de slag gaan om onze klanten zo goed mogelijk te servicen. Hierbij vinden we het belangrijk om dieper te graven en verder te gaan dan de organisatie van een eendagsevenement. We stellen vragen als: ‘Wat wil je bereiken met dit evenement?’, ‘Wat zijn de doelen op lange termijn?’, ‘Past dit binnen jullie branding en marketingstrategie?’ en stippelen een traject op maat uit met de klant.”

Meer info vind je op www.whisk.be