Rechtstreeks je voedsel bij de boer kopen zit in de lift. Tijdens de Week van de Korte Keten, van 15 tot 23 mei, wordt dit extra in de kijker gezet door de provincie Antwerpen. Verspreid over de provincie zijn er verscheidene coronaproof activiteiten, waaronder heel wat fiets- en wandeltochten langs korteketenproducenten. Linda Van Dessel van hoevewinkel Recht van ’t Veld in Duffel is een jaar lang de ambassadeur van de korte keten in de provincie.
Uit een selectie van 5 eerder verkozen kandidaten won Linda een online stemming bij het grote publiek. De Duffelse plattelands-ondernemer wist 1153 stemmen te verzamelen, bijna één derde van alle uitgebrachte stemmen. In totaal werden er in enkele weken tijd 3631 stemmen uitgebracht via www.weekvandekorteketen.be.
Als Korte Keten Kop wint Linda een mooie trofee, die vast een ereplaats zal krijgen in haar hoevewinkel, met daarbovenop nog wat leuke items van bij de andere laureaten van de Korte Keten Kop, zoals een eierpakket van EiGeel–Eieren en een schapenvachtje van vzw Kemp.
“Linda runt samen met haar echtgenoot Raf het familiebedrijf Recht van ’t Veld in Duffel. Zij zagen de korte keten zeven jaar geleden als een manier om een betere prijs te krijgen voor hun groenten. Vandaag verkopen ze in hun hoevewinkel naast eigen vollegrondsgroenten en chrysanten ook vlees, zuivel en groenten van collega-landbouwers. Dit is een mooi voorbeeld van solidariteit tussen landbouwers binnen de korte keten,” vertelt gedeputeerde voor Landbouw Ludwig Caluwé.
“We merken dat de klanten opnieuw voeling krijgen met de landbouwsector door geregeld op het erf en in onze hoevewinkel te komen,” getuigt Korte Keten Kop Linda Van Dessel. “Lokale producten via de korte keten hebben ongelooflijk veel voordelen, zowel voor de consument als voor de producent.”
Door rechtstreeks bij de boer te kopen krijgen consumenten terug meer voeling met de herkomst van hun voedsel. Landbouwers in de korte keten kunnen een grotere fractie van de eindprijs van hun product behouden. De korte keten draagt ook bij tot een beter klimaat, én de waardering van de klanten werkt positief op het gemoed van de boer.