vanhegen

Dirk Vanhegen fleurt Internationale Dag van de Persvrijheid mee op

IEPER - Maandag stond in de agenda als de Internationale Dag van de Persvrijheid. Een vrije pers is een van de hoekstenen voor de democratie. Maar de pers krijgt het ook zwaar te verduren, onder meer door corona maar ook door middelpuntvliedende krachten. Een goedgekeurd steunfonds van de overheid moet mee soelaas bieden. De West-Vlaming en onafhankelijk mediaconsultant Dirk Vanhegen schreef mee aan het recent door de Vlaamse regering goedgekeurd relanceplan voor de media. Hij werd door de Vlaamse overheid ook gevraagd om het relanceplan ter waarde van 35 miljoen euro te helpen uitrollen en implementeren.     

De Vlaamse Regering trekt 35 miljoen euro uit voor het relanceplan voor de mediasector. Met dat plan wil de regering de Vlaamse mediasector stimuleren om extra in te zetten op digitalisering. Op die manier kunnen de mediaspelers beter inspelen op het veranderende mediagebruik en op de steeds sterkere internationale concurrentie.

Het plan focust onder meer op een beter gebruik van data, het delen van sterke media-infrastructuur, het connecteren met de mediagebruiker, projecten rond desinformatie en de transformatie van de regionale omroepen. Het grootste deel van het budget (21,5 miljoen) wordt gereserveerd voor projecten die de sector zelf kan aanbrengen.

Antwoord op uitdagingen

De Vlaamse Regering zet – binnen het plan ‘Vlaamse Veerkracht’ – licht op groen voor het relanceplan voor de media. Het moet een antwoord bieden op de stijgende uitdagingen van de Vlaamse mediasector. Het Vlaamse media-ecosysteem staat al enkele jaren sterk onder druk door de snelle digitalisering van onze samenleving en economie. Daarnaast wijzigt het mediagebruik in snel tempo en zetten internationale spelers onze mediabedrijven steeds meer onder druk.

Tegelijkertijd brengt de digitale revolutie ook kansen met zich mee, zeker op het vlak van samenwerking binnen de mediasector. Die samenwerkingsverbanden moeten de motor zijn van de relance in de mediasector. Zo moeten onze eigen mediabedrijven relevant blijven binnen een alsmaar internationaler speelveld, dat gedomineerd wordt door grote buitenlandse spelers (GAFA, Netflix, Disney+, …). De middelen uit ‘Vlaamse Veerkracht’ bieden daarom een unieke kans om de weerbaarheid van het Vlaamse media-ecosysteem te versterken, zo heet het officieel.

foto: Dirk Vanhegen