De Aalsterse Renate Coen had jarenlang een eigen cateringbedrijf genaamd Qarfa waarmee ze wereldkeuken verzorgde. Net voor de coronacrisis, in december 2019, zette ze deze zaak stop om met iets nieuws te beginnen. “Het was tijd voor iets anders. Ik wilde opnieuw iets gaan doen met mijn opleiding Germaanse talen, maar wel terug als ondernemer.”
Zo ontstond Con-text, een collectief van zo’n 20 freelancers uit de ruime regio rond Aalst die samenwerken rond allerlei communicatieopdrachten.
Renate: “We bieden verschillende schrijfservices (van vertalingen tot redactiewerk en copywriting in Nederlands, Engels en Frans) en daar matchen we graag de juiste stijl en het passende beeld bij. We helpen duurzame ondernemingen en organisaties in het verwoorden en vertolken van hun boodschap en om zich digitaal meer zichtbaar te maken. Ad hoc opdrachten zijn uiteraard mogelijk, maar we zetten graag in op langdurige samenwerkingen waarbij we een communicatiestrategie van nabij kunnen opvolgen.”
Focus op voeding, ambachten en architectuur
Con-text werkt zowel voor starters met pakketten rond huisstijl of een basis website, maar wil ook zeker groeiende bedrijven helpen in de digitale transformatie. Met abonnementsformules rond bijvoorbeeld social media, nieuwsbrieven of andere content zorgen ze maand na maand dat websites up to date blijven, dat nieuwe projecten de nodige aandacht krijgen of dat een bedrijf de expertise uitstraalt die het heeft.
“In eerste instantie was het plan om voornamelijk te focussen op de culturele sector, maar deze kreeg het onverwacht plots heel zwaar te verduren. Daarom hebben we onze focus snel verlegd”, vertelt Renate. “We werken nu voornamelijk voor bedrijven actief in de voedingssector, ambachten of architectuur omdat dit de onderwerpen zijn waar we zelf veel kennis over in huis hebben. Met mijn horeca-ervaring neem ik bijvoorbeeld alles wat voeding betreft voor mijn rekening. Een aantal andere copywriters hebben dan weer heel wat expertise in architectuur en design.”
Blogabonnement
Het bonte gezelschap van Cont-text gelooft heel sterk in de kracht van communicatie: “Laten zien en horen wat je doet en hoe je het doet, is essentieel voor elke onderneming. Daarom lanceerden we begin dit jaar een start-to-blogtraject. In samenspraak met de klant kiezen we een aantal thema’s waarop wij in onze pen kruipen om 1 tot 3 blogartikels per maand te schrijven. Dit aan een vaste maandelijkse kostprijs.”
Toch blijkt het niet eenvoudig om de doorsnee kmo te overtuigen van de kracht van dergelijke online content. Renate: “De meeste van onze klanten zijn starters die zich bewust zijn van de meerwaarde van online content om hun zichtbaarheid voor Google en potentiële klanten te verhogen. Voor kmo’s die al langer bestaan, ligt dit minder voor de hand. Het is dit jaar voor veel bedrijven wat zoeken geweest hoe ze ook digitaal hun klanten kunnen bereiken. Wij proberen met Con-text hen hierbij te helpen.”
Coöperatie
Naar de toekomst toe zou Renate Con-text graag laten evolueren tot een coöperatie. “Ik merk nu al dat sommige freelancers meer betrokken willen zijn en sturing geven terwijl anderen er eerder losser rond hangen. De groep is altijd in beweging en dat vind ik heel erg fijn. Er kunnen ook zeker nog nieuwe mensen aansluiten.”
Ten slotte is het ook de bedoeling dat, zodra de coronamaatregelen wat versoepelen, alle freelancers terecht kunnen in de coworkingspace van Con-text te Aalst. Renate bouwde namelijk de uitvalsbasis van haar cateringzaak om tot gezellige werkruimte. “De dynamiek die je bekomt wanneer je heel wat creatievelingen samenbrengt in een ruimte, dat missen we nu nog een beetje. Hopelijk kan hier snel verandering in komen.”