Copy: Belga.

Consument beloont frisdrankgigant voor menselijk gelaat tijdens gezondheidscrisis

ANDERLECHT - Coca-Cola heeft de Best Brand Award op de Belgische markt in ontvangst genomen. De Best Brands in Belgium reiken ieder jaar prijzen uit aan de sterkste merken in verschillende prestatiesectoren, gebaseerd op de mening van 5.000 consumenten. Coca-Cola zette zich het afgelopen jaar in voor verschillende initiatieven met als doel te inspireren en iedereen een hart onder de riem te steken tijdens de gezondheidscrisis. 

Best Brands is een klassement van de sterkste Belgische merken, gebaseerd op een jaarlijks marktonderzoek. Er worden bij deze meting 2 criteria gehanteerd die zorgen voor een onderbouwde evaluatie: het economische succes of de zogenaamde ‘share of wallet’ én de emotionele perceptie van het merk door de consument (de ‘share of soul’). Hierdoor staan de Best Brand Awards bekend als een belangrijke graadmeter die het succes van een merk objectief kan weergeven. Hiervoor werden 5.000 Belgische consumenten bevraagd.

Peter Vande Graveele, CEO van Serviceplan Group Benelux, organisator van Best Brands of Belgium. “Coca-Cola is een usual suspect in de Best Brands ranking in België. Het merk combineert the best of both worlds, de kracht van een internationaal sterk FMCG-merk, dicht bij de consument, maar ook met een ijzersterke lokale verankering. Coca-Cola slaagt erin om zowel de “Share of Soul” en de “Share of Wallet” bij de Belgische consument op topniveau te houden.

Awards 

Met een totale merkscore van 92,18/100 haalt Coca-Cola de prijs binnen in de categorie Best Non-Alcoholic Drinks en Best General Brand. Die verzilvering is voor het merk een bevestiging van het vertrouwen en de waardering van de Belgische consument. Marketing Director Belux bij Coca-Cola Services Aline Lemaire: “We zijn enorm fier om onszelf opnieuw het lievelingsmerk van de Belg te mogen noemen. Het afgelopen jaar was ongezien uitdagend. We hebben met onze initiatieven en projecten vooral een bemoedigende boodschap van hoop, positiviteit en solidariteit centraal gesteld, en hebben met zo’n allen meer dan ooit beseft hoe waardevol het is om elkaar in moeilijke tijden te blijven steunen. Ik wil deze gelegenheid dan ook vooral aangrijpen om onze medewerkers, partners en iedereen die wel eens een Coca-Cola drinkt te bedanken voor hun vertrouwen, zeker het afgelopen jaar”, zegt Lemaire.

Sociale partners 

Het zijn misschien wel die hoopgevende initiatieven die van Coca-Cola de publiekslieveling maakten.  Een jaar geleden, aan het begin van de coronacrisis, besloot Coca-Cola om zijn energie en middelen te investeren daar waar ze het meest nodig waren: zo ging het bedrijf een samenwerking aan met verschillende sociale partners om een positieve bijdrage te leveren aan de maatschappij. Via steun van meer dan 450.000 euro aan het Rode Kruis in België en Luxemburg kregen medewerkers de tijd en ruimte om vrijwilligerswerk te doen.

Horeca 

Daarnaast steunde Coca-Cola ook de horeca, die zwaar getroffen werd door de coronacrisis. Zo is Coca‑Cola European Partners één van de initiatiefnemers van #horecacomeback, een online platform dat bij het begin van de lockdown werd opgezet om de horeca in België en Luxemburg ondersteuning te bieden. Coca-Cola zette ook #horecaheroes op, een steunactie die speciaal bedacht werd om lokale horecazaken een duwtje in de rug te geven bij hun heropstart afgelopen zomer én de ‘helden’ van de crisis te bedanken. Die zomer werd het weer even stil, want The Coca-Cola Company zette wereldwijd alle activiteiten op sociale media stop, om een duidelijk standpunt tegen racisme en haatdragend taalgebruik in te nemen.

Duurzaamheid 

Ook op vlak van duurzaamheid werden belangrijke stappen gezet. Zo kondigde het merk afgelopen winter aan dat al hun petflessen gemaakt in België voortaan uit minstens 50% gerecycleerd plastic bestaan, want duurzaamheid blijft ook tijdens en na COVID een absolute prioriteit. De erkenning die Coca-Cola nu krijgt als Best Brand, motiveert het merk dan ook om steeds beter te doen en een positief verschil te blijven maken voor hun medewerkers, klanten, het klimaat en de gemeenschappen die dicht bij hen staan.